-Vi må bli mye tøffere

Kristin Halvorsen lover hardere linje mot de borgerlige før neste valg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SV ligger rundt 6-7 prosent på meningsmålingene mens Frp er i nærheten av 30-tallet. Likevel er SV-lederen tilsynelatende blid og offensiv når Dagbladet får være med på togtur langs Mjøsa.

-Ett år før valget liker jeg bedre at meningsmålingene ikke er helt på topp. Jeg har vært med på det motsatte for så å oppleve nedtur gjennom hele valgkampen. Det er et mareritt, sier Halvorsen til Dagbladet.

Hun har ingen tro på at Siv Jensen og Frp vil klare å holde på velgerne fram mot valget.

-En vekker -Jeg ville absolutt ikke vært i hennes situasjon nå. De høye meningsmålingene skaper et voldsomt press. Det fryder meg når Frp fordeler statsrådsposter og skriver regjeringserklæring allerede nå. Da får vi opp alternativene, og forskjellene mellom oss og dem kommer mye tydeligere fram, sier Halvorsen.

Hun er ikke overrasket over de dårlige meningsmålingene. Faktisk mener hun de kan være en fordel.

-De dårlige meningsmålingene er en vekker. Da er det bedre å få den nå, så vi får samlet laget og kommet oss på banen for å slåss, sier Halvorsen.

Hun satser alt på at den rødgrønne flertallsregjeringa skal få fortsette etter stortingsvalget neste år, og mener det er viktig at SV får mest mulig av «kjøttvekta» for få mest mulig gjennomslag internt. Men partilederen kaller seg selv et «rutinert, gammelt skinn» og vil overhodet ikke sette seg et «36,9».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer