- Vi må følge nøye med

Forbrukerombud Gry Nergård vil få bukt med kreative løsninger i parkeringsbransjen etter Dagbladets avsløringer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I forrige uke fortalte Dagbladet om en tidligere parkeringsbetjent i Q-Park, Andreas Kirpalani, som avslørte at klokka kan stilles fram og tilbake på de bærbare terminalene selskapet utsteder bøter på.

I dag slår Forbrukerombudet og Forbrukerrådet seg sammen i en felles front mot ukulturen i parkeringsbransjen.

- Det er veldig bra at Dagbladet setter søkelyset på parkeringsbransjen. Det er en bransje vi har jobbet mye med, og som vi tydeligvis må følge nøye med på forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet skal, ut fra hensyn til forbrukerne, føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og standard kontraktsvilkår er i samsvar med markedsføringsloven.

- Hvis teknologien åpner for at man kan manipulere systemet, må bedriftene sel sørge for at den ikke misbrukes, og ikke bare klandre sine ansatte hvis dette blir misbrukt, sier Nergård.

Hun ønsker en tredeling av kontrollavgiften slik at mindre forseelser er rimeligere enn alvorlige overtredelser.

- Sterke krav om inntjening fra de ansatte kan føre til kreative løsninger, slik vi ser i denne saken. Dette må selskapene få bukt med, sier hun.

- Fjern funksjonen I tillegg til Forbrukerombudet finnes det også en egen interesseorganisasjon forbrukerne. Forbrukerådet er også en serviceorganisasjon for forbrukerne, og gir informasjon om forbrukernes rettigheter ved kjøp av varer og tjenester samt veiledning før man handler.

I etterkant av avsløringene gikk Forbrukerrådet ut med og reagerte på at terminalene kan manipuleres.

Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet etterlyser nå en full gjennomgang parkeringsfirmaene som har mulighet til å endre tiden på terminalene de skriver ut boten med.

- Alle selskaper som har denne funksjonen, må snarest fjerne den. Slik det er nå er det åpent for juks, og det svekker tilliten til parkeringsselskapene, sier Haabeth Rygg.

Regjeringen har siden 2006 arbeidet med en melding til stortinget om den omstridte parkeringsbransjen.
 
- Regjeringen må få fortgang i stortingsmeldingen om parkeringsbransjen og få på plass en ny lovgiving. Jeg har forståelse av at det tar tid, men at det har tatt syv år, har jeg ingen forståelse for, sier Haabeth Rygg.

Ønsker lovendring I tillegg til meldingen, krever forbrukerrådet en lovendring som innebærer et statlig konsesjonskrav med strengere reguleringer av private selskaper, enn det som er tilfellet i dag.

- Den nye loven må innebære et pålegg om at alle parkeringsfirmaer må delta i en parkeringsklagenemnd, og at også eksisterende firmaer må få statlig godkjenning til å drive parkeringsdrift i Norge, sier Haabeth Rygg.

Hun frykter at mange forbrukere kapitulerer i kampen mot parkeringsselskaper fordi saksbehandlingstiden er så lang.

- I dag kan det ta opptil ett år før man får svar på en klage, og Forbrukerrådet ønsker at det skal være en maksimaltid på tre måneder i en ny uavhengig klagenemnd, sier hun.

- Uforståelig Lars Monsen, Kontroll- og HR-direktør i Q-Park mener det ikke er en ukultur i parkeringsselskapet.

- Jeg stiller meg helt uforstående til dette. Q-Parks kontrollører jobber i henhold til de juridiske regler som gjelder for vår bransje. Vi kan med andre ord ikke presse noen til å skrive kontrollavgifter på biler som ikke er hensatt i strid med parkeringsregler, sier Monsen.

FAKSIMILE DAGBLADET 9. august 2013
FAKSIMILE DAGBLADET 9. august 2013 Vis mer