«Vi må gjøre det på dette viset, det er eneste sjansen vi har»

Slik lød kommunikasjonen fra «Viking Sky» under dramaet lørdag, ifølge NRK.

TIL KAI I MOLDE: «Viking Sky» kom seg etter hvert til kai i Molde. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
TIL KAI I MOLDE: «Viking Sky» kom seg etter hvert til kai i Molde. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Det var lørdag klokka 14 at cruiseskipet «Viking Sky» sendte ut en mayday-melding. Skipet hadde fått motorproblemer på en av Norges farligste kyststrekninger – i Hustadvika på Møre-kysten.

Skipet, med 1373 mennesker om bord, drev mot land, og skipet hadde en stund problemer med å få ankerfeste.

På det nærmeste lå skipet 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann og bare 100 meter fra å grunnstøte.

NRK har fått opptak av deler av kommunikasjonen over kortdistanseradioforbindelsen.

DRAMATISK: Her er pilotens egne bilder fra den dramatiske redningsaksjonen fra «Viking Sky». Video: Hovedredningssentralen Sør-Norge Vis mer

- Eneste sjanse

«KV Njord...Viking Sky....(skraping og vanskelig tale) det er ustabilt maskineri», melder en av losene over VHF-en et par timer etter mayday-meldinga, ifølge NRK.

Klokka 16.57 kaller helikopteret «Rescue 8» losen om bord i skipet.

«Du er sikkert klar over det, men kjettingen din strimer bakover. Det virker som du er på tur fremover, som om du har fått fremdrift», sier han, ifølge NRK.

«Ja, vi har fått en maskin som er ... (uklart hva som blir sagt), så vi ligger og prøver å holde henne her, så jeg er klar over det at kjettingen strever litt, men vi må gjøre det på dette viset, det er eneste sjansen vi har».

Klokka 22.35 kaller losen på KV Njord igjen. Da har «Viking Sky» fått start på flere av motorene.

«Ja vi har inne tre nå, men vi vet jo ikke hvorfor de stoppet så vi tør ikke i det hele tatt å ...(uklart hva som blir sagt) så vi bare dokke innover», sier losen, ifølge NRK.

Dagbladet har bedt om innsyn i lydloggen fra Kystradio Sør, men har fått avslag. NRK skriver at de også har fått avslag. Dette er grunnen til at vi ikke får fram hele bildet av hva som foregikk om bord i skipet.

Årsaken

Sjøfartsdirektoratet har konkludert med at årsaken til at motorene stanset, var lavt oljetrykk.

Sjøfartsdirektør Lars Alvestad forklarte Dagbladet i går at oljenivået i motoren var innenfor de fastsatte grenser, men at når skipet kom ut i grov sjø i Hustadvika, så begynte også oljen i tankene å bevege seg.

- Da suger systemet inn luft, og klarer ikke tilføre motoren smøreolje. Da er systemet programmert til å gå i automatisk nedstengning, for å beskytte motorene, sier Alvestad.

Han benyttet samtidig anledningen til å rose mannskapets innsats, og samarbeidet med rederiet i etterkant av hendelsen.

HYLLER PILOTENE: Forfatter Leo Oterhals har skrevet mange bøker om norsk kysthistorie, og mener hendelsen med «Viking Sky» kunne endt med en katastrofe. Nå hyller han helikopterpilotene. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet Vis mer

Kritiseres

I ettertid har det kommet kritikk om at skipet aldri burde ha seilt i de røffe værforholdene. Den kritikken har en av losene om bord, Inge Lockert, slått tilbake mot.

- Noen har sagt at skipet ikke skulle gått over. Men dette er et fartøy som er over to hundre meter langt og ti meter bredere enn Hurtigruta. Vi gikk gjennom seilasen med besetningen på forhånd og alt gikk helt som det skulle - inntil vi var fri for motor, sa Lockert til nettavisa Vesterålen Online.

Ifølge ham var kapteinenes avgjørelse om å seile i tråd med de rådene han fikk av de to norske losene som var om bord.