-  Vi må sjekke alle tunnelene

Trond Helleland (H) sjokkert over at Vegvesenet ikke kontrollerte. Krever full gjennomgang.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Seint på kvelden første juledag gikk et stort ras i Hanekleivatunnelen på E18 mellom Sande og Holmestrand, en strekning som vanligvis har stor trafikk.  I 2003 gikk det et liknende ras i Oslofjordtunnelen.

Vegvesenet har ikke utført de pålagte kontrollene i tunnelen der tiltalls tonn med stein raste 1. juledag. Trond Helleland (H) i transport- og kommunikasjonskomiteen krever at samferdselsministeren rydder opp.

-  Nå må samferdsels- ministeren sørge for at rutinene gjennomgås, og avlegge rapport for Stortinget om hvordan sikkerheten blir ivaretatt. Man bruker flere millioner kroner i året på tunnelsikring, og disse pengene går stort sett til gamle tunneler. Det er åpenbart ikke nok, sier Helleland.

Heldigvis kom raset på en av årets roligste dager på veiene. Tunnelen ble åpnet høsten 2001, og Statens vegvesen skulle ifølge ANB ha gjennomført en rutinekontroll av tunnelen denne høsten. Det ble ikke gjort.

-  Skandaløst

-  Det er rett og slett en skandale at dette kan skje igjen etter så kort tid. Det sier seg selv at det kunne blitt katastrofalt hvis det hadde skjedd i rushtida, sier han til Dagbladet.

Trond Helleland er ikke imponert over Statens vegvesens håndtering av saken.

-  Jeg har ikke sansen for bortforklaringene til Vegvesenet hvor de nærmest trekker på skuldrene og sier at de ikke kan garantere mot slike ulykker. Det er ikke akkurat tillitvekkende. Nå innrømmer de også at de har unnlatt å gjennomføre rutinekontroll av tunnelen. Det understreker mine poenger, sier Helland.

SEINT UTE: Kontrollen skulle vært gjennomført i høst. Om man hadde unngått raset da er uvisst. Foto: Scanpix
SEINT UTE: Kontrollen skulle vært gjennomført i høst. Om man hadde unngått raset da er uvisst. Foto: Scanpix Vis mer

Nå mener han samferdselsminister Liv Signe Navarsete må undersøke grundig hva som har skjedd, og gå gjennom rutinene for sikring av tunneler.

-  Vi pleier å skryte av vår evne til å bygge tunneler i Norge. Nå må alle tunneler i Vestfold-området sjekkes. De er bygget på samme tid. Vi bruker mange millioner på tunnelsikring i året, men mye av disse pengene går til å sikre de gamle tunnelene. Det er åpenbart ikke nok. Navarsete må avlegge rapport for Stortinget om denne saken, sier Helleland.

Støtte fra SV

Hallgeir Langeland (SV) i komiteen gir uforbeholden støtte:

-  Alle liknende tunneler bør sjekkes grundig. I tillegg mener jeg vi må bremse den voldsomme tunnelutbyggingen, særlig av de undersjøiske tunnelene, sier han.

Første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Borghild Tenden (V), er overrasket.

-  Utrolig at dette skjer i en så ny tunnel. Vi skryter av at vi er verdensmestere i tunnelbygging. Jeg begynner å bli usikker på det etter rasene de siste åra. Vegvesenet bør være mer ydmyke og sette alle kluter til for å finne ut hva som burde vært gjort annerledes, sier hun.

Torstein Rudihagen (Ap) i komiteen mener det er viktig å finne årsaken til raset så raskt som mulig.

-  Sånne ting skal selvsagt ikke skje, men her er det virkelig godt at det sannsynligvis ikke gikk med folk. Det som er viktig nå, er at folk skal kunne føle trygghet på norske veier og i tunneler. Derfor må årsaken komme fort fram. Jeg forventer at statsråden gir oss en orientering om hva som her har skjedd. Trafikksikkerheten må prioriteres høyest. Uansett, sier Rudihagen.

Imøtegår Helleland

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) lover å innfri kravet fra komitémedlemmene.

-  Punkt én for meg i dag er at det sannsynligvis ikke er folk som er involvert i ulykken. Det er jeg glad for. Punkt to blir nå å få åpnet tunnelen igjen, og deretter vil jeg be om en rapport som beskriver ulykken og hvorfor den har skjedd. Jeg vil vite om norske tunneler er bygget og vedlikeholdt slik forskriftene sier, sier hun.

Statens vegvesen sendte seint i går kveld ut en pressemelding om at de har opprettet en prosjektgruppe som er i gang med å planlegge nødvendig utbedrings- og sikringsarbeid.

-  Jobben må utføres forsvarlig. Løsningen skal bli trygg. Vi vil bruke den tida som trengs, fastslår distriktssjef i Vestfold distrikt, Roar Gärtner, i Statens vegvesen.

-  Statistisk er det svært trygt å kjøre i norske tunneler. Men naturens luner er det vanskelig å til enhver tid gardere seg 100 prosent mot. Selv fjell lever, sier Gärtner.

De nærmeste dagene vil Vegvesenet gjennomgå rasstedet på nytt, for å få en mer detaljert oversikt over skadene.

SJOKKERT Trond Helleland (H) sjokkert over at Vegvesenet ikke kontrollerte.