BEKLAGER: Administrerende direktør Terje Male hos Volkswagen-importør Harald A. Møller AS sier unnskyld. Foto: MøllerGruppen
BEKLAGER: Administrerende direktør Terje Male hos Volkswagen-importør Harald A. Møller AS sier unnskyld. Foto: MøllerGruppenVis mer

- Vi ønsker å gjenvinne tillit, men også å oppklare misforståelser

Har kjøpt annonseplass for å beklage til det norske folket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag har Volkswagen-importør Harald A. Møller AS. kjøpt en dobbeltside annonseplass i flere aviser, blant annet Dagbladet, VG og Dagens Næringsliv. Der kommer firmaets administrerende direktør Terje Male med en personlig unnskyldning til det norske folket.

Under tittelen «En stor unnskyldning», skriver Male følgende:

- Som de aller fleste har fått med seg gjennom medieoppslag den siste tiden er det i Volkswagen-konserten blitt avdekket uregelmessigheter i en programvare som er brukt i konsernets dieselmotorer av typen EA 189.

- Håper vi blir trodd Bakgrunnen er at det amerikanske miljødirektoratet EPA den 18. september i år fastslo at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes. På verdensbasis er rundt 11 millioner dieselbiler rammet av dette programvarejukset.

- Vi synes dette er leit og trist og vondt for alle involverte, og ønsket derfor å komme med en stor beklagelse på denne måten, sier Terje Male til Dagbladet.

- Hva slags respons håper dere på?

- Vi håper at vi blir trodd på at dette er noe vi skal rydde opp i. Vi ønsker å gjenvinne tillit, men også oppklare misforståelser, sier Male.

Miljømyndighetene i USA har varslet en bot på opptil 150 milliarder kroner for jukset, mer enn Volkswagens samlede driftsoverskudd i fjor, ifølge NTB. Økokrim har åpnet undersøkelsessak for å avklare om noe straffbart har skjedd i Norge og om bedrageriet har hatt noen betydning for importerte biler.

- Det som har skjedd i USA har ikke noe med norske eller europeiske biler å gjøre, sier Male.

150 000 biler i Norge - Ingen av bilene vi selger, verken de med bensin, diesel, hybridbiler eller elektriske biler, er berørt. I Norge er det bare biler med dieselmotoren EA189 som er omfattet av saken, fortsetter han.

Det står totalt 252 slike biler i Norge, ifølge Male.

- Samtidig er det solgt anslagsvis 150 000 biler i Norge som kan ha denne programvaren, fortsetter han, og lover at alle som har en bil som er berørt vil bli kontaktet for å få gjort en oppgradering, selvsagt helt kostnadsfritt for kundene. Vi har også opprettet nettsiden189motor.no hvor kundene kan sjekke om bilen er berørt og få mer informasjon i saken.

- Det vil sikkert ta hele neste år før vi får fullført den jobben, men vi avil vektlegge å gjennomføre den for alle kunder som er berørt, sier Male.

- Vil oppklare På side to av annonsen, skriver direktøren at alle de nye dieselbilene de har i sine butikker tilfredsstiller lovkrav til miljøstandarder.

- I tillegg til at vi ønsker å beklage det inntrufne, ønsker vi med denne annonsen å oppklare alle misforståelser som har figurert den siste tida. Det har versert mange unøyaktigheter i media rundt 2016-modellene. Programvaren, som Volkswagen AG har søkt om godkjennelse for i USA, og som det har blitt referert til i USA denne uka har ikke noe med norske eller europeiske biler å gjøre, sier Male.

UNNSKYLDNING: Volkswagen-importør Harald A. Møller AS. beklager på annonseplass i dag.
UNNSKYLDNING: Volkswagen-importør Harald A. Møller AS. beklager på annonseplass i dag. Vis mer