- Vi ønsker ikke å ha småjentene til kunder

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Importøren og distributøren av Miss Sixty medgir at klesmerket er populært blant norske småjenter.

- Men det er ikke vår «skyld». Miss Sixty profilerer seg mot jenter i alderen 18-35 år. De yngste er ikke vår målgruppe. Men Norge står i en særstilling her. I andre europeiske land er det voksne jenter som kjøper klærne. Her i Norge har vi den voksne gruppa, men i tillegg har vi yngre jenter. Det kan komme av at Miss Sixty er et italiensk merke, og at italienske klær er små i størrelsene. Men det kan også komme av at norske ungjenter har større tilgang på penger enn jevnaldrende i Europa. Miss Sixty er et relativt dyrt merke, sier Jonny Kristiansen. Han kaller seg «høvding» i Energie Norge. Selskapet hans importerer og distribuerer Miss Sixty-klær til 90 forhandlere over hele landet.

Om lag 3400 eksemplarer av den kontroversielle vårkatalogen har vært ute i butikkene ei ukes tid. Jonny Kristiansen kan være enig i at bildene pusher grenser, men synes ikke de går over streken:

- Personlig synes jeg disse bildene er estetiske og vakre. Det utøves ingen vold, og bildene er tatt av en anerkjent fotograf.

- Men synes du det er ok at de yngste kundene, som ubestridt er nede i tiårsalderen, får kjennskap til sex gjennom reklamebilder for olabukser?

- Jeg kan forstå at det reageres på denne kombinasjonen. Vi beveger oss i et grenseland her. Men verken modellene eller kommunikasjonen retter seg mot yngre tenåringer.

Daglig leder Julie Hatlen i butikken Dollhouse, en Miss Sixty-forhandler i Oslo, synes vårkatalogen er fantastisk:

- Jeg har ikke fått kommentarer på at modellene er avkledd. Derimot har jeg fått mange forespørsler etter klærne som de har på seg. At det kommer yngre jenter hit, har å gjøre med at størrelsene til Miss Sixty er små. Klærne sitter fint på yngre jenter.