- Vi oppfører oss som om vi er lut fattige

Staten tjener 40 milliarder kroner i året på bilistene. Bare en liten del av dette kunne spart 80-100 liv i året, sier Bård Hoksrud (Frp).

KREVER TILTAK: - Transportøkonomisk institutt har regnet ut at det vil koste 5-6 milliarder kroner å bygge midtdeler på de 500 mest ulykkesutsatte strekningene i Norge, noe som vil spare 80-100 liv i året, Bård Hoksrud i Frp.
Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet
KREVER TILTAK: - Transportøkonomisk institutt har regnet ut at det vil koste 5-6 milliarder kroner å bygge midtdeler på de 500 mest ulykkesutsatte strekningene i Norge, noe som vil spare 80-100 liv i året, Bård Hoksrud i Frp. Foto: ERLING HÆGELAND/DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TROMSØ (Dagbladet): Nok en gang har en møteulykke krevd menneskeliv på norske veier. I Lavangsdalen, hovedveien til og fra Tromsø, døde i går fem mennesker, etter at en bil kom over i motsatt kjørebane og frontkolliderte med en buss. Hjulene på bussen låste seg, og dødsferden endte i en minibuss 100 meter lengre borte, der tre helsearbeidere døde.

Regionssjef for Nord-Norge i Statens Vegvesen, Torbjørn Naimak, opplyste til Dagbladet tidligere i dag, at prislappen for å lage midtdeler i Lavangsdalen er 200 millioner. I området har 22 mennesker mistet livet siden 2000. De samfunnsøkonomiske kostnadene knyttet til disse dødsfallene er over 500 millioner kroner.

Totalt bruker Norge 20 milliarder kroner på veibygging, drift og vedlikehold i året. Inntektene fra bilistene er omlag 60 milliarder. Utgiftene ved ulykker på veiene beløper seg til 28 miliarder.

- Kan spare 80-100 liv Bård Hoksrud (Frp), nestleder i Samferdselskomiteen på Stortinget, har gjentatte ganger tatt opp spørsmålet med midtdelere på norske veier. Alle er enige om at midtdeler på veien hadde hindret dødsulykka, men foreløpig har det ikke vært penger til dette tiltaket.

- Transportøkonomisk institutt har regnet ut at det vil koste 5-6 milliarder kroner å bygge midtdeler på de 500 mest ulykkesutsatte strekningene i Norge, noe som vil spare 80-100 liv i året. Kostnadene ved en slik investering vil være tilbakebetalt i løpet av to til tre år, sier Bård Hoksrud til Dagbladet.

- I 2010 ble det bygd 12 km med midtdelere på norske veier, planen var å bygge 24 km. I år er planen å bygge 35 km. I Sverige, som ikke har noe oljefond, bygger man 200 km i året.

Sterke møter med pårørende - Hvorfor bygges det ikke flere kilometer med midtdelere, når man vet at det reduserer dødsulykkene og er samfunnsøkonomisk lønnsomt?

- Vi oppfører oss som vi er lut fattige. Hvis man sammenligner med Sverige, så bygde de 1700 km motorvei fra 1992 til 2007. I samme periode bygde vi 281 km. Dette handler om politisk vilje, det er dyrt å være fattig, som det heter.

Hoksrud har selv mistet venner i trafikken, og bor ved E18. Han forteller at han flere ganger har vitne til trafikkulykker.

- Jeg har møtt pårørende etter mange ulykker. Det er veldig sterke møter. Da møter man folk som har mistet trua på oss politikere. Når de vet hvor lite som skal til for å redde liv, og vi i Norge har en visjon om null drepte og skadde på veiene, forstår de ikke hvorfor det ikke bygges fysiske skiller i veiene.

- Dessverre er det når ulykkene skjer at man får politisk ledelse i departementet til å svare.

- Skru igjen krana Mads Gilbert, klinikkoverlege ved akuttmedisinsk avdeling på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), mistet i går tre kolleger - og var med på redningsarbeidet. Gilbert står langt fra Hoksrud politisk, men begge de to er klinkende enig om hva som må gjøres på veifronten.

- Vi må slutte å tørke opp på gulvet, og skru igjen krana, var Gilberts melding på UNNs pressekonferanse i dag, der han krevde midtdelere på dødsveien gjennom Lavangsdalen.

Hoksrud håper nå det kommer et kraftig løft på samferdsel i revidert statsbudsjett.

- Jeg håper Regjeringen tar innover seg at man kan få store resultater for lite penger. Det å investere i veisikkerhet, gir enorme besparelser for samfunnet. Og ikke minst enorme sparte lidelser for enkeltmennesker. Regjeringen har ikke noe valg, nå må vi bruke noen av de ekstra milliardene vi får på grunn av høy oljepris. Dette er en investering vi gjør en gang, som vi vil høste i sparte liv, færre lidelser og mer penger i årene som kommer, sier Hoksrud.

FEM DØDE: Ulykkesstrekningen langs E8 utenfor Tromsø har krevd over 20 menneskeliv siden 2000. Foto: Ole Morten Melgård
FEM DØDE: Ulykkesstrekningen langs E8 utenfor Tromsø har krevd over 20 menneskeliv siden 2000. Foto: Ole Morten Melgård Vis mer