- Vi planla å kapre 10 fly

Planleggingen av 11. september-angrepene startet allerede i 1996, og var opprinnelig langt mer spaktakulære. Mannen bak angrepene, Khalid Shaikh Mohammed, avslører alt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les også:

  • Om avhørsmetodene: Alt annet enn tortur
  • Om al-Qaida i dag: Sterkere enn noen gang

    Det var som å skyte gullfuglen da amerikanerne arresterte Khalid Shaikh Mohammed. Han antas å være hovedmannen bak terrorangrepet 11. september, og ble raskt satt i tunge avhør.

    Mohammed ble arrestert 1. mars i år av pakistanske styrker og CIA-agenter i Rawalpindi i Pakistan. Han avhøres av CIA på hemmelig sted.

    Bin Laden uenig


    Khalid Shaikh Mohammed forteller at han første gang diskuterte 11. september med Osama bin Laden i 1996. Den opprinnelige planen gikk ut på å kapre fem kommersielle fly på hver kyst av USA. Planene ble senere modifisert en rekke ganger, ifølge rapportene fra avhørene som nyhetsbyrået AP har fått lese.

    Mohammed har også fortalt at planen var å sette igang en første bølge der 22 terrorister kapret fire fly. Deretter, etter 11. september, var planen en ny bølge med selvmordskapringer som skulle støttes av al-Qaida-allierte i Sørøst-Asia.

    Bin Laden kasserte ulike deler av planene, inkludert angrep både fra øst- og vestkysten og planene om å kapre eller bombe fly i Øst-Asia.

    Snakket via internett


    Mohammed hevder at ingen på amerikansk jord skulle hjelpe kaprerne Khalid al-Mihdhar og Nawaf al-Hazmi da de kom til California. «Det var ingen al-Qaida-agenter eller tilretteleggere i USA for å hjelpe al-Mihdhar og al-Hazmi med å installere seg i USA», sier Mohammed.

    Han snakker om de to kaprerne som helt sentrale i angrepet, til og med mer sentrale enn Mohammed Atta, som ble pekt ut av som den sannsynlige lederen blant kaprerne. Khalid Shaikh Mohammed forteller i avhør at han kommuniserte med al-Mihdhar og al-Hazmi gjennom chatteprogrammer på nettet mens de var i USA.

    Han forteller også at al-Mihdhar og al-Hazmi var blant de fire opprinnelige agentene bin Laden pekte ut til angrepet. Det er viktig informasjon, siden de to var de eneste to kaprerne de amerikanske myndighetene desperat lette etter for terroristtilknytniger i de siste dagene før 11. september.

    Myndighetene går nå svært nøye gjennom de mange uttalelsene Mohammed har kommet for å prøve å skille ut det som kan være tilsiktet desinformasjon. De har klart å bekrefte mesteparten av det han har opplyst ved hjelp av de ander sentrale aktørene de har tatt til fange.

    Valgte saudiarabere


    Opprinnelig ble kaprerlagene satt sammen av folk fra ulike land hvor al-Qaida hadde medlemmer, men i oppløpet valgte bin Laden isteden en stor gruppe unge menn fra Saudi-Arabia til å delta i de ulike gruppene.

    Da det nærmet seg fikk Mohammed høre at «det var en stor gruppe saudiarabere som var tilgjengelige for å delta som muskelen i plottet med å kapre fly i USA».

    Bin Ladens hjemland er Saudi-Arabia, til tross for at landet trakk tilbake hans statsborgerskap i 1990. Han fordømte landets allianse med USA i Gulfkrigen og videre framover. Saudi-Arabia har i månedsvis påstått at bin Laden forsøker å ødelegge alliansen mellom dem og USA.

    Amerikansk etterretning mener saudiaraberne ble valgt fordi det fantes et stort antall der som var villige til å følge bin Laden. Men et viktig argument var at de lettere kunne komme seg inn i USA på grunn av vennskapet mellom landene.

    Flere av de som opprinnelig skulle kapre flyene ble nektet innreise i USA, har han forklart i avhørene.

    Flere angrep planlagt


    Han har også fortalt om andre terrorplaner på ulike planleggingsstadium, blant annet et angrep planlagt i Singapore. Kildene som har gitt AP tilgang til materialet har insistert på at detaljer omkring disse operasjonene ikke skal avsløres fordi amerikansk etterretning fortsatt etterforsker flere av metodene og leter etter de ansvarlige.

    Rapportene fra avhørene av Mohammed avslører at al-Qaida forsatt leter etter muligheter til å slå til mot USA, Vesten og Israel.

    Overbeviste bin Laden


    Mohammed har fortalt at han i 1994 og 1995 arbeidet sammen med Ramzi Yousef, Abdul Hakim Murad og Wali Khan Amin Shah med den mislykkede Bojinkaplanen som gikk ut på å sprenge 12 vestlige fly samtidig i Asia.

    Etter at Yousef og Murad ble tatt, ble planene stoppet rett før de skulle settes ut i livet. Mohammed begynte å jobbe med en ny plan som fokuserte på kapring på amerikansk jord.

    I 1996 dro han for å møte bin Laden for å overbevise lederen til «å gi han penger og folk slik at han kunne kapre 10 fly i USA og fly dem inn i ulike mål». Hans opprinnelige plan var å plukke ut fem mål på hver kyst, men bin Laden var ikke overbevist om at dette var gjennomførbart.

    Han ble likevel med på planene, og ga Mohammed fire folk til å begynne med. Dette var al-Midhar og al-Hazmi, pluss to menn fra Yemen: Walid Muhammed bin Attash og Abu Bara al-Yemeni.

    «Det eneste de fire visste var at de hadde meldt seg frivillig til en martyroperasjon som involverte fly».

    Fikk ikke visum


    Den første store forandringen i planene kom i 1999 da de to fra Yemen ikke fikk visum til USA. Bin Laden trådde da til med ekstra folk, blant annet en person fra hans egen sikkerhetstropp. De to mennene uten visa fikk i oppgave å fokusere på flykapring i Øst-Asia.

    Mohammed vurderte å bruke en nedstrippet versjon av Bojinkaplanen om å bombe fly, og at han tenkte på å bruke skobomber.

    Planen utviklet seg i sluttfasen. De skulle kapre noen få fly i USA og Øst-Asia og enten la dem eksplodere eller krasje inn i mål samtidig.

    Detaljert trening


    I 1999 dro de fire utpekte til Afghanistan for å få trening i en av bin Ladens leire. Fokuset lå på spesialisert kommandotrening, ikke å føre fly. Treningen var svært dyptgripende, og inkluderte blant annet hvordan man skulle blande seg i deg amerikanske samfunnet, lese de gule sidene i telefonkatalogen og lese flyrutene.

    En nøkkelhendelse i planene var et møte i Kuala Lumpur i Malaysia i januar 2000. Hit kom al-Midhar og al-Hazmi og flere al-Qaida-agenter med. CIA fikk vite om møtet på forhånd og fikk Malaysias sikkerhetsfolk til å overvåke det. Men det gikk ikke opp for dem hvor sentrale de to kaprerne var før rett før angrepene.

    Bin Laden fortsatte å endre på Mohammeds planer. Våren 2000 avlyste han planenen for kapring i Øst-Asia, og bestemte at fokuset skulle være USA. Han mente det ville være for vanskelig å synkronisere to bølger.

    På det tidspunktet begynte Mohammed å rekruttere folk fra Jemaah Islamiyah, som har forbindelser med al-Qaida. Disse skulle ta seg av den andre bølgen med kapringer etter 11. september.

    Gruppa har blitt mistenkt å stå bak en rekke terrorangrep i verdensdelen etter 11. september. Blant annet bomben på Bali i oktober 2002, som drepte over 200 mennesker.

<B>KAPRERNE: Her er alle kaprerne som tok de fire flyene som styretet I World Trade Center, Pengaton og på et jorde I Pennsylvania den 11. september 1991. Planleggingen startet fem år før.
<B>SKULLE VÆRT TI FLY: Fire passasjerfly ble kapret i USA den 11. september 2001. Opprinnelig skulle de kapre ti fly. De aller fleste som omkom i angrepene mistet livet da to passasjerfly traff World Trade Center, og da tårnene senere raste sammen.
<B>FREMDELES PÅ FRIFOT: Osama bin Laden.
<B>MANGE ANSIKTER: Khalid Sheikh Mohammed reiste verden rundt med sine mange forkledninger og pass. Men nå sitter han i USAs varetekt.
<B>STRIPPET NED PLANENE: Osama bin Laden tok planene ned noen hakk for at de skulle bli gjennomførbare, ifølge sjefen for operasjonen, Khalid Sheikh Mohammed.
MED FRA STARTEN: Khalid Al-Midhar var en av de fire som opprinnelig var med på å planlegge og gjennomføre terrorangrepene mot USA...
... og sammen med Nawaf al-Hazmi dro han til USA uten å ha noe hjelp på amerikansk jord. Hazmi og Al-Midhar var med på hvert sitt fly som ble kapret den 11. september 2001.
<B>PLANLA TERRORANGREPENE: Å ta Khalid Shaikh Mohammed er USAs hittil største kupp i kampen mot al-Qaida. Nå pumpes han for informasjon av CIA, som ikke ønsker å opplyse hvor i verden han holdes fanges.
SKULLE VÆRT MED: Walid Muhammed bin Attash var en av de fire opprinnelige kaprerne som ble plukket ut til å gjennomføre terroraksjonene mot USA, men han fikk ikke visum. 30. april i år skal han ha blitt arrestert i Pakistan. Han regnes også som hovedmannen bak angrepet på det amerikanske marinefartøyet USS Cole.