- Vi så at F-16 brøt lydmuren

To menige radaroperatører som satt i fjellhallen på Luftforsvarets radar på Mågerøy i Vestfold da Partnair-flyet styrtet i Skagerrak i 1989, hevder at et norsk F16-fly passerte passasjerflyet i overlydsfart umiddelbart før ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den ene operatøren mener bestemt at han avleste jagerflyets fart til Mach 1,2 (lydens hastighet er Mach 1, dvs. 1200 km/t), mens den andre er usikker på om det sto 1,2 eller 1,4 på de oransje radarskjermene.

Sjokkbølger

En ulykkesteori har vært at sjokkbølgene kan ha utløst havariet, men norske myndigheter har hele tida hevdet jagerflyet ikke brøt lydmuren.

- Vi ble pålagt taushetsplikt om det vi hadde sett på radarskjermene, hevder den ene operatøren.

Nå bryter han tausheten og hevder at F-16 flyet fløy i overlydsfart med minimal klaring rett over Partnair-flyet.

Nato-øvelse

- Jeg tror ikke at Forsvaret frivillig vil innrømme noe som helst. Derfor velger jeg å fortelle hva jeg så og opplevde, sier mannen.

Han forteller at det var fire- fem menige, en sivilt ansatt og to- tre offiserer til stede i hallen da ulykken skjedde ved 16.30-tida. Operatørene satt ved hver sin radarskjerm.

- Det var relativt stille etter at det tidligere på dagen hadde vært svært hektisk aktivitet i forbindelse med en Nato-øvelse i Skagerrak.

Fløy rett over

- Vi la merke til F16 like etter at den tok av fra Ålborg. Han steg svært raskt og hadde stor fart. Jeg drillet kula og «fanget» flyet med datapekeren slik at også hastigheten ble registrert. Vi la merke til at den kom i samme retning som Partnair-flyet, litt høyere og i stor hastighet, sier den tidligere radaroperatøren.

- For oss så det ut som F-16 kjørte rett over det sivile flyet. Farten var Mach 1,2. Jeg har aldri glemt det tallet, sier han.

Forsvant fra skjermen

- Både sidemannen og jeg reagerte da plottet med Partnair-flyet like etter forsvant fra skjermen. Slikt skjedde av og til, men signalene dukket alltid opp igjen etter noen sekunder. Det skjedde ikke denne gangen.

Først var det veldig stille i radarhallen. Så eksploderte aktiviteten. Etter hvert kom det svært mange befal, og vi menige ble helt oversett, forteller mannen.

- På briefingen neste dag trådte en høytstående offiser fram og formante oss om at vi hadde taushetsplikt om det vi hadde sett, sier han.

- I alle år har samvittigheten plaget meg når jeg har lest om Partnair-ulykken. Hver gang får jeg en liten støkk fordi jeg sitter på opplysninger som ikke Forsvaret vil gi fra seg. Nå synes jeg tida er inne til å åpne munnen. Ikke minst av hensyn til de etterlatte.

- Svarene på F-16-passeringen ligger i databoksene fra Mågerøy, hevder mannen.