Vi shoppet mer enn ventet

Norsk detaljhandel vokste i årets første måned. - Likevel svak tendens, mener makroøkonom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene steg med 0,9 prosent fra desember til januar, viser sesongjusterte tall fra SSB.

Dette skjer etter et fall på 1,3 prosent fra november til desember.

Ifølge TDN Finans var det ventet en oppgang på 0,3 prosent.

Flere bransjer hadde ifølge SSB økning i omsetningsvolumet fra desember i fjor til januar i år. Salget i dagligvareforretningene, salg på bensinstasjonene og salg av mat og drikke i spesialforretningene bidro særlig til økningen. Dagligvareforretningene utgjør om lag 38 prosent av omsetningen i detaljhandelen. Butikker med salg av sportsutstyr, klær og sko bidro også til økningen i denne perioden.

Butikker med salg av tekstiler og utstyrsvarer, møbler, interiørvarer, IKT-utstyr og elektriske husholdningsapparater hadde derimot en nedgang i omsetningsvolumet fra desember 2015 til januar 2016.

Les mer hos SSB.
Varekonsumet Husholdningenes varekonsum økte med 0,9 prosent i januar 2016, viser sesongjusterte tall.

Oppgangen må ifølge SSB ses i sammenheng med nedgangen i desember, og nivået på varekonsumet er fortsatt lavere enn i november.

Det var konsumet av andre varer, blant annet klær, sko og sportsutstyr, som bidro mest til veksten i varekonsumet. Denne grupperingen hadde en meget sterk vekst i november, og tilsvarende nedgang i desember, noe som må ses i sammenheng med «Black Friday».

Det var også en god vekst i konsumet av mat- og drikkevarer, som det har vært i en lengre periode. Oppgangen fra desember var på 1,1 prosent og bidro til å trekke opp varekonsumet med 0,4 prosentpoeng.

Elektrisitets- og brenselskonsumet økte med 2 prosent, etter en nedgang måneden før. Kjøp og drift av biler var den eneste konsumgruppen som viste en liten nedgang på 0,4 prosent i januar.

Trenden er fortsatt svak Handelsbanken Capital Markets forventet litt større vekst enn konsensus, og hadde et anslag på 0,7 prosent vekst i detaljhandelen. Selv om tallene fra SSB dermed også slo meglerhusets forventninger, er makroøkonom Marius Gonsholt Hov klar på at tendensen er svak.

- Tempoet er fortsatt lavt, og oppturen i januar kom etter et skarpt fall i desember, skriver han i en oppdatering.