- Vi skal greie å bygge vei og bane uten bompenger

Frp's Bård Hoksrud stiller bompenge-ultimatum til Høyre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) Frp's Bård Hoksrud og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell røk i tottene på hverandre i en heidundrandes duell om bompenger under Dagbladets valgsendinger direkte fra Stortinget.

Midt i den opphetede debatten fikk Frp's samferdselspolitiske talsmann spørsmål om bompenger vil være en så viktig sak for Frp at de vil stille et ultimatum om det i regjeringsforhandlingene med Høyre:

- Definitivt! Det er viktig at vi skal greie å bygge vei og bane uten bompenger.

- Vil ha statlig selskap For Hoksrud handle det om hvor stor oppslutning Frp får etter valget.

- Vi vil opprette et statlig selskap for jernbane. Vi skal bruke inntektene av oljefondet på et eget selskap hvor avkastningen brukes på mer vei. Her må velgerne sørge for at vi kan bygge veier uten bompenger, sier Hoksrud.

Barket sammen Dermed barket Solhjell og Hoksrud sammen i spørsmålet om bompenger.

- Årlig betaler bilistene 55 milliarder i avgifter på bil i tillegg til bompenger. Det er en utrolig dårlig måte å organisere samferdsel på. Problemet er at Bård Vegar vil fjerne bilistene. Solhjell er opptatt av å bygge mindre vei og mer kollektiv. Da må man ha en overordnet politikk om hvordan veinettet skal se ut, og hvordan man skal få til mer kollektiv. Det har ikke du.

- Jo, vi har en plan. Hoksruds problem er at han skal i regjering med tre partier som alle er enige med meg, og som er uenige med ham, smalt det fra Solhjell.

- Best på jernbane - En ny rapport viser at Frp er best på jernbane. Det må være flaut for SV, sa Hoksrud.

- Det store spørsmålet er om du vil bruke de ti milliardene vi i dag får inn bompenger på å betale dem ned, eller om du i stedet vil bruke dem på mer vei og kollektiv, spurte Solhjell.

- Vi behøver ikke å gjøre som du sier. Det handler om politisk vilje, sa Hoksrud.

- Her viser du din fullstendig manglende evne til å sitte i regjering når du viser at du ikke kan ta helt enkle prioriteringer. Vi må tørre å bruke bompenger. Nå bygger vi Inter City rundt Oslo. I tillegg bygger vi jernbane rundt Bergen og Trondheim. Vi bygger Ahus-bane. En del av overgangen er at man bruker bompenger. Vi kveles i kø og eksos. Heller ikke Frp kan mene at de er for å stå i kø, svarte Solhjell.

Skattefradrag Solhjell og Hoksrud er dundrende uenige om bompengene bidrar til mindre kø og flere brukere av kollektivtilbud.

- Det å sette opp bompengeprisen har liten effekt.  Det som har effekt, er om vi gir skattefradrag på arbeidsgiverfinansiert månedskort. Da vil 175 00 flere gå over til kollektivbruk, sier Hoksrud.

- Nei, det er feil. Vi vet at det er mindre kø enn om vi tok vekk bommene. Vi vet at det får opp kollektivbruken å ha bompenger, sier Solhjell.