- Vi skal røske opp i NAV

Sier Robert Eriksson, leder for Stortingets arbeids- og sosialkomité.

OPPRØRT: Framskrittspartiets sosialpolitiske talsmann, Robert Eriksson, har planen klar for hvordan NAV skal forbedres hvis partiet hans kommer i regjeringsposisjon. Foto:  Jacques Hvistendahl / Dagbladet
OPPRØRT: Framskrittspartiets sosialpolitiske talsmann, Robert Eriksson, har planen klar for hvordan NAV skal forbedres hvis partiet hans kommer i regjeringsposisjon. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klokka 14 møter John Rasmussen NAV i Dagbladets valgsending

Fremskrittspartiets ledende sosialpolitiker forteller at han er sterkt preget av John Rasmussens historie.

I Magasinet på lørdag skrev John Rasmussen (38), journalist i Dagbladet, om hvordan han dødssyk av kreft møtte liten eller ingen forståelse hos NAV. Deres garanti om å ta kontakt med brukeren innen 48 timer viste seg null verdt.

- Opprører meg I 10 måneder forsøkte Rasmussen forgjeves å få snakke med en saksbehandler mens småbarnsfamiliens økonomi raste sammen som en følge av manglende utbetaling av sykepenger.

- Rasmussens opplevelser med NAV opprører meg, men er dessverre ikke enestående. Vi politikere kan alltid si at slik skal det ikke være. Men vi må evne å vise handlekraft og gjøre de nødvendige endringer slik at disse graverende eksemplene forhindres, sier Robert Eriksson.

Fått innsyn NAV-systemet svikter alt for ofte de aller svakeste, mener Eriksson.

- Jeg har gjennom åtte år på Stortinget besøkt mange mennesker, både for å forstå deres hverdag og ikke minst fått innsyn i deres møte med NAV.

- Derfor har jeg gang på gang reist mange av disse sakene i Stortinget uten og fått gjennomslag. Hver gang jeg tar opp de ulike sakene får jeg beskjed om at: «Man ikke kan gå inn i enkeltsaker».

- Men når enkeltmennesker med hver sin skjebne representerer systemsvikt, er spørsmålet: Hvis vi politikere ikke kan ta tak i disse enkelthendelsene for å røske opp i systemet, hva skal vi da med politikere, sier Robert Eriksson.

Jusprofessor Han mener det er totalt uakseptabelt at så mange opplever å bli møtt av NAV på en lite verdig måte.

- Hvor den syke mistenkeliggjøres, ikke får møte saksbehandleren sin, ikke får den hjelp og veiledning man har krav på. Det skal ikke være slik at man må være jusprofessor i trygderett for å få den informasjonen man har krav på.

- NAV-systemet er vedtatt av oss politikere. Da må vi også evne å ta ansvar og røske opp i systemet når det ikke fungerer. Dette er en oppgave jeg higer etter å ta fatt på. Jeg tror ikke det blir noen enkel oppgave, men landets innbyggere fortjener at vi gjør ett oppriktig og ærlig forsøk, sier Robert Eriksson.

Frp-grepene Slik ser Robert Eriksson for seg at Frp i regjering vil bidra til et mer brukervennlig NAV:

1. Sammenslåing av den statlige og kommunale delen og omdanne NAV til én statlig enhet innen utgangen av 2014.

2. Sikre tilbakeføring av kompetanse og vedtaksmyndighet til NAV lokalt når det gjelder de «brukernære» ytelsene. Dette innebærer at man foretar en ny oppgavefordeling som sikrer et klart ansvar , slik at de ulike nivåene vet hva de skal gjøre innenfor de ulike ytelser.

3. Opprette NAV-ombud etter modell fra pasient- og brukerombudet innen mars 2014. NAV-ombudet skal styrke brukernes rettigheter, at noen kan ta kampen mot systemet for den som ligger helt utslått og er alvorlig syk.

4. Sikre en helhetlig kompetansestrategi for arbeids- og velferdsetaten, og at Stortinget blir orientert gjennom de årlige budsjettproposisjonene.

5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nye og forpliktende saksbehandlingsfrister innen NAVs ytelsesforvaltning. I dag tar det alt for lang tid å få behandlet saker, og skulle papirene komme bort, så starter kverna på nytt.

6. Brukerne sikres rett til i visse tilfeller å bytte saksbehandler og NAV-kontor.

7. Innføre et system hvor man kan få bestilt time til sin Nav-saksbehandler via SMS.

8. Brukernes sikres reell rett til å få hjelp til å fylle ut de ulike skjema.