IKKE SÅ HAPPY? En slik meny fra San Francisco selges også på norske McDonalds-restauranter. Foto: AP/Eric Risberg
IKKE SÅ HAPPY? En slik meny fra San Francisco selges også på norske McDonalds-restauranter. Foto: AP/Eric RisbergVis mer

- Vi skal selvsagt ikke forby Kinderegg, Kaptein Sabeltann Is eller Happy Meal

Helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen vurderer nye tiltak mot reklame rettet mot barn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen foreslår et markedsføringsforbud mot usunne varer for barn.

- Vi skal selvsagt ikke forby Kinderegg, Kaptein Sabeltann Is eller Happy Meal. Vi er opptatt av å bidra til god helse hos barn og unge, sier helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap).

Etter at flere medier meldte om at regjeringen ville forby selv produktet, kommer helseministeren nå med klar tale.

- Dette inntrykket har nå festet seg og det er uheldig. Derfor vil jeg slå dette helt tydelig fast, sier Helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen, sier helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap).

Kraftig innstramming Høyre mener forslaget er dumt og formyndersk.

Helse- og omsorgsdepartementet sendte denne uken på høring en forskrift om at «markedsføring rettet mot barn og unge av energitette, salte og næringsfattige næringsmidler, er forbudt».

Forslaget er en kraftig innstramming av dagens lovverk som i første rekke forbyr TV-reklame rettet mot barn i beste barne-TV-tid, skriver Dagens Næringsliv.

I tillegg definerer departementet nå barn og unge som alle under 18 år, i motsetning til den tidligere 12-årsgrensen.

I ti punkter definerer departementet hva det skal legges vekt på når det skal vurderes om markedsføringen er rettet mot barn og unge. Et av dem er «bruk av tilleggsytelser, gaver, leker, kuponger, rabatter eller samleobjekter som kan appellere til barn og unge».

Har ikke bestemt seg Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) bekrefter overfor avisen at Happy Meal og Kinderegg er typiske eksempler som har vært diskutert i departementet under arbeidet med forskriften.

- Det skal fortsatt være lov å selge bokstavkjeks og Bamsemums, men i noen frokostblandinger med høyt sukkerinnhold er det små gaver, spesielle leketing som er rettet inn mot at foreldre skal kjøpe det til barna sine, sier Strøm-Erichsen til Dagens Næringsliv.

For dumt - Dette blir rett og slett for dumt. Arbeiderpartiets formynderstat kommer til uttrykk ved at man har liten tillit til at foreldrene selv vet best hva ungene skal spise eller ikke. Dette er hysteri. Arbeiderpartiet ønsker å fremstå som handlekraftig når det gjelder fedme blant unge, men dette er feilslåtte tiltak, sier Høyres familiepolitiske talskvinne Linda Hofstad Helleland til NTB.

Tiltak som virker er å spre informasjon blant foreldre og å fortsette jobben for fysisk aktivitet blant unge, mener Helleland.

- Høyres bekymring er det store frafallet i idretten blant unge i 10-12-årsalderen. Vi må legge til rette for arenaer til den uorganiserte idretten og et mangfold av fysisk aktivitet og idrett.

Helleland har liten tro på at forslaget blir vedtatt.

- Mange sier at denne regjeringen har gått tom for ideer, men de er i alle fall ikke tom for idiotiske ideer, for å si det slik. Jeg tror folk rister på hodet av dette, sier Helleland.

NHO vil ha dialog NHO Mat og Drikke erkjenner at overvekt og fedme er et stort samfunnsproblem, men mener det ikke er behov for en ny forskrift om markedsføring.

- Nå som et forslag til ny forskrift har kommet, ser vi fram til å ha en god dialog med myndighetene i denne prosessen, sier Roald Gulbrandsen, direktør for næringspolitikk i NHO Mat og Drikke.

- Mat- og drikkeindustrien har samarbeidet med myndighetene om å kartlegge behovet for strengere reguleringer av markedsføring mot barn og unge. Vi mener resultatet av de ulike undersøkelsene som er gjort de seneste årene, viser at mat- og drikkeprodusenter overholder de frivillige retningslinjene for markedsføring mot barn og unge. Reklame rettet mot barn og unge er svært lite utbredt i dag, mener Gulbrandsen.

(NTB)


USUNT: Småbarn setter gjerne til livs kinderegg, men det kan det bli slutt på
Foto: Lise Åserud / SCANPIX
USUNT: Småbarn setter gjerne til livs kinderegg, men det kan det bli slutt på Foto: Lise Åserud / SCANPIX Vis mer