Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Vi skal skjerpe oss

Oslo Sporveier er lei all kjeften. Slik skal de bli bedre. Les nettmøtet!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Temperaturen var høy under dagens nettmøte, og flere av spørsmålene var så grove at de ikke slapp gjennom. Det er tydelig at osloborgerne har sterke meninger om de som styrer bussene, trikkene og t-banen.

- Mye av kritikken tar vi til oss. På flere felter skal vi bli mye bedre, lover informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo Sporveier.

Hver eneste dag blir han kontaktet av journalister, og det er langt mellom godordene. Innen neste høst skal passasjerene ha merket betydelige forbedringer, er løftet fra Oslo Sporveier.

- Etter ti år med for lave budsjett, har endelig byrådet åpnet pengesekken. Vi får 200 millioner kroner ekstra neste år, forteller Rydmark til Dagbladet.no.

Løftelista

Han ramser opp en rekke områder de skal satse på:

  • I 2003 kommer de første nye t-banevognene. 100 nye vogner skal erstatte de gamle i årene som kommer.
  • I 2003 kommer et nytt billettsystem på t-banen som gjør det fysisk vanskeligere å snike. Seinere får bussene og trikkene det samme.
  • Fra i høst skal vognene vaskes oftere, og det blir flere sporveisansatte på stasjonene og i vognene.
  • Det siste året har de satt i gang tiltak for å bedre sørvisen overfor kundene. Sjåførene blir lært opp til å behandle kundene bedre.

- Det er på tide å tenke på at vi er til for kundene. Tidligere har vi vært mer opptatt av det tekniske, vedgår Rydmark.

Du kan lese om flere planlagte forbedringer i nettmøtet lengre ned på siden.

Vil fortsette å pågripe

Mandag trykte Dagbladet bilder av fem t-banekontrollører som brukte makt for å holde tilbake en billettsniker. Fem ganger har Oslo byrett fastslått at kontrollører ikke har lov til å pågripe snikere, men vekterne fortsetter å bruke fysisk makt mot reisende uten billett.

- Det er viktig å understreke at byretten aldri har dømt oss for å ha brukt ulovlig makt. I fem domspremisser blir praksisen kritisert, men det er noe helt annet. I et så viktig og vanskelig spørsmål må vi få en avklaring enten av en høyere rettsinstans eller fra departementshold, sier Rydmark.

Han håper politikerne vil gi vektere lov til å holde tilbake snikerne mens de venter på politiet.

- Praksis i dag er at vi holder snikerne tilbake uten å benytte vold. Vi ønsker ikke å gå over streken. Noen ganger kan vitner oppfatte det slik, men de kjenner som regel ikke forhistorien, sier Rydmark.

Forviser fotografene

Han innrømmer at bilder som de Dagbladet viste, fører til et alvorlig imageproblem for Oslo Sporveier. Vekterne forsøkte å hindre Dagbladet-fotografen fra å ta bilder, og det vil de fortsette med i framtida. Rydmark avviser at det er for å unngå negativ publisitet.

- Det er kun av sikkerhetshensyn. Vi ønsker ikke at våre passasjerer skal bli forstyrret av pågående fotografer, og vi har dessverre altfor mange eksempler på fotografer som i sin fotoiver nesten har blitt påkjørt av toget, fastholder Rydmark.

Riktig prosedyre for fotografer som ønsker å fotografere slike voldstilfeller, er å først innhente skriftlig fototillatelse fra Oslo Sporveier.

SKAL SKJERPE SEG: Bjørn Rydmark svarte på lesernes spørsmål om Oslo Sporveier.
HOLDES IGJEN: «Forbryteren» gjør nok et forsøk på å stikke av, men kontrollørene på Majorstua T-banestasjon griper fatt i jakka hans.
AMPERT: Snikeren nekter å oppgi personalia og forsøker å stikke av. Kontrolløren hindrer ham med fysisk makt.
SENSUR: Dagladets fotograf får beskjed om at det er ulovlig å ta bilder.
Hele Norges coronakart