MER GRØNT: Vi spiser mer grønt, men fortsatt er kjøttforbruket høyt. Foto: NTB Scanpix
MER GRØNT: Vi spiser mer grønt, men fortsatt er kjøttforbruket høyt. Foto: NTB ScanpixVis mer

Vi spiser sunnere - fortsatt langt igjen

Helsedirektoratet legger fram ny rapport om nordmenns kosthold.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Torsdag la Helsedirektoratet fram den nye, årlige rapporten over nordmenns kosthold.

- Årets rapport forteller om positive trender, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse i Helsedirektoratet under pressekonferansen i Oslo. Hun fortsetter:

- Men det er fortsatt et stort forbedringspotensial når det gjelder kostholdet vårt.

Vi spiser fortsatt mye kjøtt, men det har nå stabilisert seg. Forbruket av grønt har gått opp.

Hårete mål Rapporten er basert på undersøkelsene Norkost fra 2011, Norsk spisefakta fra Ipsos MMI fra 2012 og matforsyningsstatistikk fram til 2014.

Norge har sluttet seg til WHOs målsetting om å redusere for tidlig dødelighet av ikke-smittsomme sykdommer med 25 prosent innen 2025 og stanse økningen i overvekt og diabetes type 2. Da må vi spise sunnere.

- Det er en heftig målsetting. 2025 kommer snart, sier Granlund.

Mer grønt De siste ti åra har forbruket av frukt, bær og grønnsaker økt med 20 prosent. Forbruket av grønnsaker har økt med seks prosent fra 2013 til 2014.

I 2014 spiste vi 198 gram grønnsaker hver dag, og 203 gram frukt og bær. Det er fortsatt et stykke unna de offentlige kostrådene, som anbefaler 500 gram frukt og grønt daglig, altså 250 gram frukt og 250 gram grønt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De offentlige kostrådene lyder på at du bør spise 500 gram frukt og grønt daglig. Og forbruket av grønt øker.

Mye kjøtt I fiskerinasjonen Norge spiser vi fire ganger mer kjøtt enn fisk.

Helsedirektoratet understreker at inntaket av mettet fett bør reduseres for å minske risiko for hjerte- og karsykdom. Hver av oss spiser nesten 80 kilo kjøtt i året. Noe av dette bør erstattes med fisk.

Mettet fett står for 15 prosent av energiinntaket vårt. Det anbefalte er maks 10 energiprosent. Meieriprodukter som ost og smør bidrar mest til inntaket av mettet fett, med 42 prosent. Kjøtt kommer på andreplass, med 20 prosent av det mettede fettet vi spiser.

Flerumettet fett bidrar med seks energiprosent. Forbruket av fisk er ikke økt, men flere spiser nå fisk til middag. Vi spiser 22 kilo fisk i året, og det har vært en liten nedgang sist år.

- Det er absolutt nødvendig med et skifte, sier Granlund.

Liker søtt - Det er en liten økning i forbruket av sukkervarer. Vi håper dette ikke er uttrykk for en varig trend, men bare en årsvariasjon, sier Granlund.

Sukker har hatt en nedgang de siste åra, men en liten oppgang i 2014. Vi spiser nesten 30 kilo sukker i året. Sukker er anbefalt å utgjøre maks 10 energiprosent. Nå står det for 13 prosent av energiinntaket vårt.

Av sukkerholdig brus drakk vi 55 liter hver i året i 2014. Av sjokolade og sukkervarer spiste vi 14 kilo hver i 2014.

Grensehandel er ikke med i statistikken. Helsedirektoratet skriver i sin rapport at svenskehandel tilsvarer nesten åtte prosent av det totale forbruket i Norge. Tar vi med svenskehandel i regnestykket, godter vi oss altså enda mer.

Neste år vil helsemyndighetene komme med en ny handlingsplan for nordmenns kosthold.