«Vi takker dem for at vi lever»

Passasjerene takker kaptein Stein Magne Lian (56) og styrmann Kristian Andresen (36) for at de fortsatt lever.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BODØ (Dagbladet): På mirakuløst vis klarte de to å holde flyet i lufta da øksemannen angrep dem. Da øksemannen tok seg fram i cockpiten, handlet mannskapet etter boka. Først klarte de å avvæpne mannen. Deretter ropte de på assistanse fra passasjerene. Samtidig klarte de å holde flyet i lufta.

Heltedåd

Passasjerene som Dagbladet har snakket med, er ikke i tvil om at det var flymannskapets heltedåd som var avgjørende.

-  Det er flere som skal takkes for at dette gikk bra, sier kaptein Stein Magne Lian fra sykesenga på Nordland sentralsykehus.

Han ønsker ikke å si noe mer om dramaet som utspant seg i lufta mellom Narvik og Bodø.

Politiadvokat Margrete Torseter sier til Dagbladet:

-  De har gjort en heltemodig innsats. Flyet var bare 30 meter over sjøen da de fikk det opp igjen. Det er bare på grunn av deres innsats at det gikk så bra som det gikk, sier hun.

Lang erfaring

De to flygerne er begge erfarne bak spakene.

Stein Magne Lian (56) kommer fra Ålgård utenfor Stavanger. Fra han var liten gutt syklet han ut til Sola for å se på flyene. Den store interessen ble seinere hans levevei, men først som 40-åring reiste han til USA for å ta sertifikat for passasjerfly.

I mellomtida har han jobbet som pilot i Algerie og Nord-Afrika, han har kjørt posten med sjøfly på Vestlandet, og han har flydd på kortbanenettet i Nord-Norge.

-  Han er en rolig kar, og han har utrolig mange timer i lufta. Likevel kan ingen være forberedt på at noe slikt kan skje, sier broren Geir Allan Lian til Dagbladet.

Han snakket i går med broren om hendelsen.

-  Han beskrev det hele som uvirkelig. Heldigvis gikk det bra. Etter forholdene har han det bra. Vi snakket en del sammen om hvordan det vil bli for ham å fly igjen, sier Lian til Dagbladet.

Mareritt

Før Stein Magne Lian begynte i Kato Air, jobbet han to år i selskapet Arctic Air i Finnmark.

Jan K. Kristensen var ofte styrmann sammen med Lian.

-  Han må ha opplevd det største marerittet en kaptein kan tenke seg. Han er vel en av de mest erfarne kapteinene for denne typen fly i Norge, sier Kristensen.

Jan K. Kristensen sier cockpitene i flyene er svært trange, og bare en gardin skiller flygerne fra passasjerene.

-  Det er så trangt i cockpiten at kapteinen og styrmannen omtrent må heise seg ned i setene. Dersom det skjer noe bak ryggen på en, er det nærmest umulig å reise seg.

Roser mannskapet

Passasjerene kan ikke få fullrost mannskapet nok.

-  De gjorde en kjempeinnsats. Det er det ingen tvil om. I en ekstremt vanskelig situasjon klarte de å holde flyet i lufta. Marginene var små, sier passasjer Trond Frantzen og datteren Marlene (14).

-  Da de fikk kontroll over kapreren, holdt den ene flygeren tommelen opp som et tegn til oss passasjerer om at alt gikk greit. Jeg trodde aldri i livet at de skulle klare å få kontroll over flyet. Det var som et mirakel, sier Irene Loksund.

HELTENE: Stein Magne Lian
... og styrmann Kristian Andresen fikk først kontroll over øksemannen. Deretter fikk de rettet opp flyet mens det bare var 30 meter over sjøoverflaten.