EVAKUERES: I natt klokka 03.40 ble det varslet om skade på ballasttank på Floatel Superior (t.v.) i Norskehavet. Personellet om bord i riggen blir evakuert til omkringliggende installasjoner.  Foto: Floatel
EVAKUERES: I natt klokka 03.40 ble det varslet om skade på ballasttank på Floatel Superior (t.v.) i Norskehavet. Personellet om bord i riggen blir evakuert til omkringliggende installasjoner. Foto: FloatelVis mer

- Vi tar alltid høyde for det verste, og dette er en alvorlig situasjon

Boligplattform i Norskehavet fikk slagside og evakueres.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Boligplattformen «Floatel Superior» på Njord-feltet i Norskehavet fikk slagside i dag tidlig.

Ifølge informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil oppsto hendelsen klokka 0340 i natt, gjennom at et anker punkterte en av ballasttankene til plattformen.

Det gjorde at det kom vann inn i tanken — slik at plattformen fikk slagside. Han sier det så ble pumpet vann inn i de andre tankene for å gjenopprette balansen.

Statoil har bekreftet at plattformen krenget 3-4 grader.

Evakuerer Ifølge NTB er over 300 personer evakuert fra plattformen ved 12-tida. Det var 374 personer om bord, og Statoil skal beholde et mannskap på 54 personer om bord på riggen. Det er vind mellom stiv og sterk kuling og bølger på opptil 15 meter i området, ifølge NTB.

- Helikoptrene har fått lande på plattformene, og fyrer de over til Njord - et minutt flytid unna, sier pressetalsmann Einar Knudsen i Hovedredningsentralen i Sør-Norge.

Deretter skal personene fortløpende bli fraktet over til land, opplyser han.

- Vi har ikke fått melding om at noen er skadet. Evakueringen ble forsinket på grunn av situasjonen, ikke været.

Alvorlig situasjon - Er faren over?

- Vi tar alltid høyde for det verste, og dette er en alvorlig situasjon, sier Ola Anders Skauby i Statoil - som påpeker at det nå bare er en barriere igjen mot lekkasje, mens det normalt skal være to.

- For oss fremstår situasjon som relativt udramatisk. Vårt Search and rescue-helikopter (SAR) som er fast stasjonert på Njord, har nå begynt å evakuere mannskapet fra «Floatel Superior» til nærmeste plattform. Derfra vil de flyttes inn til land. Våre helikoptre står klare til å bistå også i dette, sier Øyvind Solberg i CHC Helikopter Service til Dagbladet.

Det er mobilisert seks helikoptre og et beredskapsfartøy for å bistå riggen. I tillegg vil det bli sendt ut et ankerhåndteringsfartøy for inspeksjon av skaden. Riggen vil etter hvert bli tatt til land, ifølge Statoil.

Vurderer granskning Petroleumstilsynet oppgir at de ser svært alvorlig på hendelsen.

- Petroleumstilsynet ser svært alvorlig på hendelsen og har etablert beredskapssentralen. Tilsynets oppgave i en beredskapssituasjon er å føre tilsyn med operatørens håndtering av hendelsen, oppgir tilsynet.

- Det er en alvorlig situasjon, men riggen er stabil, sier pressekontakt Eileen Brundtland i Petroleumstilsynet til Dagbladet.

- Det siste jeg hørte var at bølgehøyden og vindstyrken var på vei ned, sier Brundtland.

Petroleumstilsynet vil etter hvert vurdere å sette ned en granskningskommisjon for å avdekke hva som har gått galt.

Kuttet gangbroa Njord-feltet, hvor «Floatel Superior» flyter som følge av vedlikeholdsarbeid, ligger ifølge Statoil om lag 130 km nordvest for Kristiansund og 30 km vest for Draugenfeltet.

Ifølge Statoil skal boligplattformen etter planen bare ligge der i en periode med ekstra høy aktivitet på Njord-feltet.

I september i år måtte Statoil kutte gangbroa på grunn av kraftig storm og åtte meter høye bølger. Statoil fikk først tillatelse til å bruke den flyttbare boligplattformen i juli i år.

- Også i september var det en hendelse med Floatel Superior — er denne plattformen spesielt utsatt?

- Vi spekulerer ikke i årsak og eventuell sammenheng nå, nå handler det om å evakuere personell og håndtere denne situasjonen, svarer Ola Anders Skauby.

Njord-feltet produserer omkring 20 000 fat olje per døgn, mens gasseksporten gjennomsnittlig er på seks millioner kubikkmeter per døgn. Feltet har vært i drift siden september 1997.