- Vi trenger «Open scene»

- Jeg har selv hatt store problemer med å få oppdrag, og det kan nok avskrekke noen, sier Toni Usman. Den pakistanske skuespilleren ble landskjent da han spilte parkeringsvakt i komiserien «Bot og bedring».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Usman synes prosjektet «Open scene» på Det Norske Teatret høres veldig interessant ut. Meningen er å trekke flere folk med innvandrerbakgrunn inn i teatret.

Internasjonalt teater

- Én ting er at skuespillere med innvandrerbakgrunn ikke får nok jobber, men folk med innvandrerbakgrunn går heller ikke ofte i teater. Og hittil er det ikke gjort noe med det, selv ikke Nordic Black Theater har gjort det, sier Toni Usman.

Han er uenig med Cliff Moustache, kunstnerisk leder for NBT. I Dagbladet i går sa han om «Open scene»: «Hvorfor sette i gang et sånt prosjekt når NBT allerede er der?»

- Nordic Black Theater er meget spennende, men jeg synes ikke man kan sette punktum der. Cliff Moustache har veldig god greie på afrikansk kunst, men jeg tror han vet veldig lite om indisk danseteater og teatertradisjon. Flerkulturell kunst er rett og slett internasjonal kunst, ikke begrenset til land eller verdensdel, sier Usman.

Toni Usman har ti år bak seg som skuespiller i Norge, men følte at «Bot og bedring» var en av de første rollene hvor han var seg selv, og ikke først og fremst pakistansk skuespiller.

Pakistansk Peer Gynt?

- Men det er bare noen få tilfeller hvor det har gått en annen vei, hvor man først og fremst er kunstner og så ser på hudfargen. Jeg tror det vil bli svært vanskelig å svelge hvis en pakistaner spiller Peer Gynt, uansett hvor godt han spiller, sier Toni Usman.

Han har selv spilt Ibsen, rollen som sakfører Krogstad i «Et dukkehjem», på Black Box i 1992.

Toni Usman søkte i sin tid på Statens Teaterhøgskole og kom gjennom første prøve.

- Da fikk jeg en annen jobb, så jeg vet ikke om jeg hadde gått videre. Men spørsmålet er om jeg i det hele tatt hadde fått skuespilleroppdrag etter å ha fullført utdannelsen. Det er et stort problem, sier Usman.

Språk

- Når det gjelder språk, mener jeg at man ikke kan gjøre store kompromisser. Snakker man for dårlig norsk, bør man ikke få rollen. Derimot er jeg åpen for at det blir helt vanlig at det står en person på scenen som ikke er blåøyd og lyshåret. Men det er ikke teaterskolen som er et problem, for det finnes folk som både har lyst til å bli skuespiller og har talent nok. Problemet er nok at framtida er mørk for en skuespiller med innvandrerbakgrunn, sier Toni Usman.