SELGER SEG UT:  Den svenske konsernsjefen Per Strömberg fra ICA (til høyre) fortalte på en pressekonferanse sammen med Svein Fanebust fra Coop om bakgrunnen for salget. 
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
SELGER SEG UT: Den svenske konsernsjefen Per Strömberg fra ICA (til høyre) fortalte på en pressekonferanse sammen med Svein Fanebust fra Coop om bakgrunnen for salget. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

- Vi undervurderte skillet mellom Norge og Sverige

Det særnorske markedet er grunnen til at svenske ICA gjør som Lidl, ifølge konsernsjefen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det ble i morges kjent at Coop kjøper opp hele ICA Norges butikkvirksomhet i Norge, med eneste forbehold om at Konkurransetilsynet godkjenner handelen.

På en pressekonferanse i formiddag sa imidlertid konsernsjef Per Strömberg i ICA Gruppe at han har tror Konkurransetilsynet vil gi sin godkjenning.

ICA Norge er et datterselskap av svenske ICA AB, men mens konsernet har hatt stor suksess i Sverige har de slitt med underskudd og fallende markedsandeler i Norge.

- For noen år siden måtte tyske Lidl trekke seg ut, og nå er det dere. Er det tøffere å drive dagligvarebutikker i Norge enn i Sverige? fikk den svenske konsernsjefen spørsmål om.

- Jeg vil i alle fall si at det er tøffere å være en mindre aktør i Norge enn i Sverige, svarte Strömberg.

Må betale mer enn konkurrentene Han begrunner dette med store forskjeller i prisene den største aktøren i dagligvaremarkedet, Norgesgruppen, må betale for varene fra leverandørene enn det mindre aktører i det norske markedet må ut med.

- Prisskillet er større i Norge enn i noe annet land. Forskjellen mellom prisene ICA og Norgesgruppen må betale er så vidt jeg vet 4-5 prosent. I en bransje hvor innkjøpskostnadene er en overveldende del av utgiftene, er det umulig å konkurrere når det allerede der er en handikap. Konsekvensen er at prisene til forbrukerne igjen blir dårlige, sier han.
 

Tar noe selvkritikk Samtidig tar den svenske konsernsjefen noe selvkritikk når ICA nå trekker seg ut av det norske markedet:

- Vi undervurderte nok litt skillet mellom markedet i Sverige og Norge da vi gikk inn her, det skal vi være litt ydmyke på. Vi har forsøkt en del konsepter, som MAXI, som er enormt framgangsrikt i Sverige og i det baltiske markedet, men som ikke fungerte like godt her. Vi skal ta med oss lærdommen at man må tilpasse seg markedforskjellene, sier Strömberg og peker på at de har store overskudd i Sverige.

Som en aktør som etter oppkjøpet har rundt 30 prosent av markedsposisjonen, mot ICAs 11, 1 prosent i fjor, tror derimot Coop at de skal kunne være med å konkurrere i markedet. Administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge sa på pressekonferansen at de nå vil få bedre ramme og innkjøpsbetingelser.

- Det hadde vært betraktelig verre for oss om en av de andre aktørene på det norske markedet hadde kjøpt ICA. Da ville nok ikke veien ha vært lang før vi var i en vond spiral som den ICA har vært i, sier han.