- Vi var livredde

Passasjerene om bord SAS-flyet forberedte seg på det verste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no):  - Vi landet ikke i Molde, men fløy lavt forbi flytårnet. Så fikk vi melding fra piloten om at nesehjulet ikke ville folde seg ut, forteller passasjer Roar Børø fra Trondheim til Dagbladet.no.

Livredde

Trønderen var en av 15 om bord SAS-flyet som til slutt nødlandet på Flesland i Bergen klokken 12.00.

- Vi var veldig redde. Rett og slett livredde. Vi fikk melding om at vi skulle fly til Bergen fordi Flesland var bedre utstyrt for nødlandinger, forteller han.

Sosialarbeideren skulle sammen med kolleger på møte med rusbehandlingssenteret Veksthuset i Molde. Men nå ser han frem til å komme seg hjem til Trondheim og familien.

God informasjon

- Kapteinen og mannskapet om bord var veldig flinke, og informerte oss godt. Vi fikk gode og konkrete svar på alle mulige og umulige spørsmål man stiller seg når man er livredde. For vi var virkelig livredde, forteller han.

Da de kom frem til Flesland fikk de melding fra kapteinen at de skulle forsøke å få nesehjulet ut manuelt ved å senke lukene og la det folde seg ut ved hjelp av hjulets egenvekt. For å bidra med dette måtte flyet foreta en krapp sving over flyplassen.

- Selv om kapteinen var 99 prosent sikker på at hjulet ville fungere, forberedte vi oss på full nødprosedyre. Alle passasjerer ble samlet helt bak i flyet, der vi satt med hendene foldet over hodet og fremoverbøyd mot setet foran, forteller Bølø. 

I TRØBBEL: Det er et fly av denne typen fra SAS som har trøbbel med nesehjulet. Flyet tok fra Trondheim klokken 10.15 i formiddag, og skulle etter mellomlanding i Molde lande i Bergen klokken 11.25. Foto: Scanpix
I TRØBBEL: Det er et fly av denne typen fra SAS som har trøbbel med nesehjulet. Flyet tok fra Trondheim klokken 10.15 i formiddag, og skulle etter mellomlanding i Molde lande i Bergen klokken 11.25. Foto: Scanpix Vis mer

Full beredskap

Ett minutt senere landet flyet trygt på flyplassen. Der stod seks brannbiler og ti ambulanser klare. Trønderen sier de har blitt tatt svært godt i mot på bakken, og  alle passasjerene har hatt samtale med kapteinen og lege etter landingen.

- Det blir ikke artig å fly videre til Trondheim nå. Men kapteinen, som går av med pensjon om tre måneder, fortalte oss at han aldri hadde opplevd lignende i sin flyverkarriere. Derfor skulle det være omtrent umulig at noe slikt skjer på Trondheimsflyet, sier han. 

- Men vi var virkelig livredde. Det innrømmer jeg. Nå blir det godt å komme hjem, sier han.

Dramatisk

På flyplassen i Bergen ble det slått full alarm like etter klokken 11.30 da nødmeldingen kom.

SAS-flyet med 15 om bord klarte å lande på Flesland klokken 12.00. Flyet hadde problemer med nesehjulet, som måtte sveives ut manuelt, opplyser flykontrollen på Flesland i Bergen.

Ingen styring på hjulet

- Flyet landet uten problemer. Men de hadde ingen styring på nesehjulet, så derfor tauges flyet til oppstillingsplassen nå. Selv om de ikke hadde styring, gikk landingen greit, sa koordinator ved flyplassen Atle Brønnen til Dagbladet.no.

Under landing brukes flyets haleror til å styre flyet. Men hvis nesehjulet hadde stått i vinkel, eller ikke var foldet helt ut, kunne det fått store konsekvenser. Men den manuelle utfoldingen gikk bra, og hjulet stod rett slik at landingen kunne gå riktig for seg.

Flyet, en Fokker 50 passasjerfly fra SAS, var i rute fra Trondheim  til Molde da problemene oppstod ved innflyvningen til rosenes by.

- Flyet får ikke ut nesehjulet, og det arbeides nå om bord med å sveive det ut mauelt. Vi er i full beredskap, sa koordinator ved flyplassen Atle Brønnen til Dagbladet.no før landingen.

15 om bord

Passasjerflyet har 15 personer om bord, inkludert mannskapet.

Etter å ha fått klarsignal fra flytårnet på Flesland om at nesehjulet visuelt så ut til å stå i riktig stilling, landet SAS-flyet klokken 12.00.

Før landingen kunne kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene bekreftee overfor Dagbladet.no at det var problemer.

- Flyet har problemer med nesehjulet. Det er usikkert om det kommer ut, og det er full beredskap på Flesland, sa seniorrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens til Dagbladet.no.