«Vi var så nær at jeg så at piloten i det andre flyet hadde blå skjorte på seg»

Pilot Bengt Bach Gansmo (58) fløy over Oslo sentrum da det holdt på å gå alvorlig galt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dramaet ble kjent da Havarikommisjonen for sivil luftfart i går offentliggjorde sin rapport fra nestenkollisjonen mellom to fly over Oslo i 2004. Det forelå reell kollisjonsfare, og flygerne så ikke hverandre. Det var bare tilfeldigheter som gjorde at flyene unngikk å kollidere, noe som ville fått dramatiske konsekvenser, sannsynligvis også for «uskyldig tredjepart» (folk på bakken, red.anm.), heter det i rapporten.

Det var et fly av typen Cessna 206 utleid fra fallskjermklubben Nimbus, og et fly av typen Piper Warrior fra Nedre Romerike Flyklubb som var like ved å kollidere i lav høyde over Majorstua midt på formiddagen torsdag 26. februar. Til sammen var det sju mennesker om bord i flyene.

Hylte av skrekk

-  Jeg var på vei med fire fallskjermhoppere som skulle hoppe ut over Akershus festning, da jeg fikk melding fra flygelederen om at det var et uidentifisert mål på radaren på vei rett mot meg. Jeg så ingen andre fly. Plutselig begynte passasjerene å hyle og skrike, og da oppdaget jeg det andre flyet, sier pilot Bengt Bach Gansmo.

-  Det kom rett mot oss, og passerte med kanskje 30 meters klaring under mitt fly. Det var ingen tid til unnamanøvrering, og vi var så nær at jeg tydelig kunne se hva piloten i det andre flyet hadde på seg, sier Gansmo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Mangelen på flysikkerhet over hovedstaden er ren galskap, sier Bengt Bach Gansmo. Han mener det er på høy tid at luftfartsmyndighetene gjør noe for å kontrollere luftrommet over bygatene. Daglig passerer småfly og helikopter over Oslo.

Gansmo forsøkte å få kontakt over radio med piloten i det andre flyet, uten å lykkes.

-  Jeg rakk ikke å bli redd, men jeg ble veldig forbannet.

«Vi var så nær at jeg så at piloten i det andre flyet hadde blå skjorte på seg»

Først da Havarikommisjonen tok kontakt ei tid seinere, ble den 23 år gamle piloten i Piper Warrior-flyet klar over at han hadde vært involvert i en såkalt nærpassering. Ifølge kommisjonens rapport hadde 23-åringen verken sett eller hørt andre fly da han fløy sightseeing rundt 600 meter over sentrumsgatene i Oslo.

Ingen kontroll

Lufttrafikken opp til 914 meter over bakken i sentrum av Oslo trenger ikke å holde kontakt med flygeledere. Piloter plikter dermed ikke å melde fra når de flyr over sentrum av hovedstaden.

Luftfartstilsynet oppfordret i et brev i 2000 om at flygere i området bruker en bestemt radiofrekvens for å melde fra til andre fly om sine bevegelser. Luftfartstilsynet avslutter brevet med å oppfordre alle til «å fly fornuftig og sikkert til eget og andres beste».

Havarikommisjonen konkluderer med at sikkerheten må bli bedre over hovedstaden, og at det iverksettes tiltak.

ERFAREN PILOT: Bengt Bach Gansmo har i underkant av 8000 timer bak spakene.