EKSTREMKJØRING: Øyenvitnet mener skuterkjørerne konkurrerte for å komme høyest mulig i fjellsida. Foto: Privat/Finnmark Dagblad
EKSTREMKJØRING: Øyenvitnet mener skuterkjørerne konkurrerte for å komme høyest mulig i fjellsida. Foto: Privat/Finnmark DagbladVis mer

- Vi ventet bare på at raset skulle gå

Her leker skuterkjørerne med livet i fjellet, ifølge øyenvitne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hittil i vinter har elleve personer omkommet av skred. Det er den verste skredvinteren i Norge siden 1986/1987.

I flere av ulykkene har skredet blitt utløst av uvettig snøskuterkjøring. Slik kjøring ble en privatperson i Alta vitne til siste helga i mars i Langfjorden i Alta.

- Skuterførerne forsøkte helt tydelig å klatre så høyt som mulig i fjellsiden. Det var mye snø og store skavler. Vi ventet bare på at raset skulle gå, at hele fjellsiden skulle komme ned. Jeg er overrasket over at det gikk bra, sier turgåeren til Finnmark Dagblad.

Høy skredfare Turgåeren ønsker å være anonym. Skuterkjøreren som nådde høyest opp på fjellet, i sjokkerte vitners påsyn, utløste også et lite skred. Kjøringen skjedde bare to dager etter at 19 år gamle Ola Danielsen fra Hammerfest ble tatt av et skred på fjellet mellom Hammerfest og Forsøl, da han var på skutertur med to kamerater.

- Det er merkelig at folk ikke har større bekymring for eget liv og egen sikkerhet en dette. Spesielt etter at man nettopp har fått en kraftig advarsel i form av en alvorlig ulykke, sier turgåeren til Finnmark Dagblad.

Skredfaren i Vest-Finnmark var høy den aktuelle helga, og er det fortsatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det kunne ha blitt et stort skred. Jeg forstår ikke at folk kjører så uvettig når det er meldt om ekstrem skredfare, sier turgåeren.

Ifølge NGI er hovedårsakene til de høye dødstallene denne sesongen værforholdene, med blant annet mye kulde og tynne snølag, kombinert med uvettig atferd, der mange har oppsøkt bratt terreng.

Jentene mer forsiktige Grete Mehus, doktorgradsstipendiat ved Høgskolen i Finnmark, har forsket på ungdoms skuterkjøring i fire år. Hun mener skuterførere må si fra til hverandre hva som er akseptabel kjøring og hva som ikke er det.

- Det er ingen andre enn de som kjører som kan gjøre noe med kjøringen. De sosiale- og kulturelle kodene rundt snøscooterkjøring må endres, sier Mehus til Dagbladet.

Hun understreker at hun ikke er negativ til skuterkjøring i seg selv.

- I Finnmark er dette som fotball eller innebandy for mange. Det er en aktivitet som mange ungdommer elsker. Men man må gjøre noe med aksepten for hva som er greit og hva som ikke er greit, og at folk lærer hva som er farlig og ikke, sier forskeren.

Guttene som kjører tar jevnt over større sjanser enn jentene, ifølge Mehus.  

- Jentene er mye mer risikobevisst. Hvis jentene kunne påvirket guttene litt til å dempe seg, ville det vært fint, sier Mehus.

- Folk gjør stadig farligere ting Skredvarslene er gradert fra 1 til 5. Skredekspert Kjetil Brattlien i NGI opplyser at 80 prosent av dødsulykkene faktisk skjer ved faregrad 2 og 3,

- Folk gjør farligere ting når det virker som det er ganske skredtrygt, sier Brattlien til Dagbladet.

Han forklarer sesongens negative dødstall slik:

- Vi har hatt en spesiell vinter værmessig. Og folk gjør stadig farligere ting. Både ski- og skuterkjørere har nå utstyr som gjør at de kan ferdes bratterreng og utsette seg for fare, sier skredeksperten.

Ny fjellregel Den Norske Turistforening (DNT) mener for øvrig at fjellvettreglene må oppgraderes, og at det mangler en regel om skredfare. «Ta trygge valg i vinterfjellet. Lær deg å vurdere skredfaren», er setningen som bør tas inn, mener DNT.

snoskred.no kan du til en hver tid finne NGIs skredvarsler, samt fakta og råd om skred.