Tunneltrøbbel: Ifølge Bård Hoksrud, statssekretær i Samferdselsdepartementet, er norske tunneler mange år og mange hundre millioner kroner unna den sikkerhetsstandarden som kreves av EU.  Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Tunneltrøbbel: Ifølge Bård Hoksrud, statssekretær i Samferdselsdepartementet, er norske tunneler mange år og mange hundre millioner kroner unna den sikkerhetsstandarden som kreves av EU. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Vi vet det er store utfordringer

Hoksrud tviler på at de rekker å oppfylle kravene EU har satt for tunnelsikkerhet innen 2019.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I lys av fjorårets brann i Gudvangatunnelen slakter eksperter Vegvesenets holdning til sikkerhet.

Les historien om menneskene som kjempet seg ut av tunnelen i dagens utgave av Magasinet eller på Dagbladet Pluss (krever innlogging).

Ekspertene etterlyser en opprustning av sikkerheten i norske tunneler generelt, og reagerer spesielt på gjenåpningen av Gudvangatunnelen.

- Eksperter mener Gudvangatunnelen ikke burde blitt gjenåpnet i tilstanden den er i nå. Er sikkerhetsnivået forsvarlig?

- Jeg har fått tilbakemelding om at man holdte på med tiltak og utbedringer når brannen skjedde, og har også gjort det etterpå. Jeg har ikke detaljkunnskapen om hvilke tiltak som er satt i gang, men Statens Vegvesen åpner ikke en tunnel det ikke er forsvarlig å åpne, sier Bård Hoksrud, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Har økt budsjettet for tunnelsikkerhet Hoksrud forteller at bevilgningene til tunnelsikkerhet ble styrket med flere hundre millioner kroner i statsbudsjettet 2014.

- Vi prioriterer tunnelsikkerhet høyt og har stort fokus på at vi skal ta dette på alvor og rydde opp i det. Fylkesveinettet har ca. 500 tunneler og riksveinettet har ca. 500 tunneler. I riksveinettet gjelder et EU-direktiv der vi har en frist innen 2019, som vi nå holder på å følge opp.

Gudvangatunnelen: I august i fjor begynte en lastebil å brenne i denne tunnelen. Menneskene som var fanget brukte over to timer på å kjempe seg ut av røyken. Foto. Jørn H.Moen / Dagbladet
Gudvangatunnelen: I august i fjor begynte en lastebil å brenne i denne tunnelen. Menneskene som var fanget brukte over to timer på å kjempe seg ut av røyken. Foto. Jørn H.Moen / Dagbladet Vis mer

- Vi er opptatt av å nå det raskest mulig - også før fristen - men så vet jeg at det er noen tunneler som kan gå over tida, fordi man må bygge helt nye veier eller nye tunneler.

- Store utfordringer - Når kan man forvente at EU-direktivet oppfylles?
- Siden det ligger et krav der må vi i utgangspunktet være ferdig i 2019, men så er det de årlige budsjettene som avgjør dette. Det er jo alltid en kamp om penger. Men vi har en ambisjon i samferdselsdepartementet om å fortsette arbeidet med tunnelsikkerhet. Dette er spørsmål vi kommer til å fortsette å ha høyt fokus på, nettopp fordi vi vet at det er store utfordringer og det tar vi på alvor.

- Hva med tunnelene i fylkesveinettet?
Der er det ikke satt en frist enda, men det er noe vi jobber med å se på. Det er fylkeskommunenes ansvar, men vi har styrket bevilgningene til dem også. Siden vi vet behovet er der, vil bevilgningene sannsynligvis bli ytterligere forsterka i 2015.

- Hvis det er et så stort behov - vil det si at tunnelene ikke er trygge nok i dag?
Vi er i hvert fall i full gang med å ta igjen det forfallet som har fått lov til å komme. At tilstanden ikke er så god som vi skulle ønske er noe vi nå jobber med.

Les mer i Magasinet: I hovedreportasjen i dagens utgave av Magasinet har vi møtt ti av menneskene som opplevde infernoet i Gudvangatunnelen på nært hold.
Les mer i Magasinet: I hovedreportasjen i dagens utgave av Magasinet har vi møtt ti av menneskene som opplevde infernoet i Gudvangatunnelen på nært hold. Vis mer