FRUSTRERT: Terje Aas (49) fra Stord venter på informasjon i resepsjonen på hotell Baobab på Gran Canaria. Han, kona og åtte andre venner vet ikke hvor de skal sove i natt, og får ikke informasjon fra reiseselskapet, Apollo. Informasjonssjef i Apollo, Helen Begby lover snarlig løsning. Foto: Privat
FRUSTRERT: Terje Aas (49) fra Stord venter på informasjon i resepsjonen på hotell Baobab på Gran Canaria. Han, kona og åtte andre venner vet ikke hvor de skal sove i natt, og får ikke informasjon fra reiseselskapet, Apollo. Informasjonssjef i Apollo, Helen Begby lover snarlig løsning. Foto: PrivatVis mer

- Vi vet ikke hvor vi skal sove i natt

Terje Aas (49) fra Stord frykter han og 30 andre nordmenn må sove i hotellets resepsjon på Gran Canaria.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Til tross for at luftrommet over Spania er åpnet igjen, er det fortsatt store forsinkelser i flytrafikken. Flere nordmenn er rammet av forsinkelsene. Blant disse er Terje Aas (49) fra Stord.

Han har feriert i en uke på Baobab Hotell på Gran Canaria sammen med sin kone, Anita Eriksen, og fire andre vennepar.

I dag klokka 15.30 skulle de vært på flyet på vei hjem til Haugesund. I stedet sitter de nå i hotellets resepsjon og venter på informasjon fra reiseselskapet Apollo.

- Vi er vel omkring 30 nordmenn som sitter her og venter, sier han til Dagbladet på telefon.

- Svært skuffet - Vi har fått beskjed om at flyet vårt ikke vil gå hjem før i morgen ettermiddag, og hotellet er fullbooket. Vi vet ikke hvor vi skal sove i natt, sier han.

Vennegjengen reiser med reiseselskapet Apollo, og Aas er svært skuffet over informasjonen de har fått.

- Vi fikk beskjed tidligere i dag om at vi ikke skulle dra på flyplassen, men at vi skulle avvente med å få oss nytt hotellrom. Hotellet hadde da satt opp en plakat hvor det sto at det var nok av ledige rom, men nå sier de at det ikke er noen ledige rom, sier Aas på telefon fra hotellets resepsjon

Lover løsning Informasjonssjef i Apollo, Helen Begby har forståelse for nordmennenes frustrasjon.

- Jeg forstår veldig godt at de er frustrerte.  Situasjonen på Gran Canaria er veldig spesiell akkurat nå. Mange av de som skulle reist hjem i dag er forsinket, samtidig som det er kommet nye gjester til hotellene. Vi har hatt 12 flygninger som vi har forsøkt å skaffe løsninger for i dag. Flycrewet må hvile mellom flygningene og dette fører til forsinkelser, sier Begby.

Hun understreker at ingen av Apollos gjester skal bli nødt til å sove i hotell-resepsjoner i natt, og råder Apollos gjester til å ta kontakt på reiseselskapets døgnåpne telefon.

- Om det ikke er sendt ut nå, så skal det sendes ut informasjon om at de som ikke får reist hjem før i morgen skal få beholde rommene sine på hotellet.

- Aldri nok informasjon Aas og kona er skuffet over informasjonen de har fått fra Apollo i løpet av dagen, og forteller at de forsøker å kontakte Apollos døgnåpne telefon, men at ingen svarer.

- Heldigvis har én person med to barn klart å skaffe seg et rom i natt. Nå får vi bare vente og se hva som skjer, sier Aas frustrert.

Begby lover en snarlig løsning på problemet.

- Jeg kan garantere at ingen skal måtte sitte i resepsjonen i natt. Vi har sørget for å informere så godt vi kan på sms i løpet av dagen, men i en slik situasjon blir det aldri nok informasjon, sier Begby.

Les også: Rammet av flystreik? Her er rettighetene dine.