- Vi visste ingenting

Konsernsjef Harald Norvik blånekter for at SAS-styret visste noe om de ulovlige avtalene som er inngått mellom SAS og Maersk i Danmark. Han vil heller ikke betale penger tilbake til kundene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Stockholm i ettermiddag pågikk en av de mest krisetyngede pressekonferansene noensinne: SAS-styret har sittet i møte i dag for å finne ut hva som gikk galt og hvorfor styret ikke visste om den ulovlige avtalen mellom SAS og Maersk.

Det var en tydelig tynget Harald Norvik som i denne omgang nekter å gå av som styreformann.

I stedet vil Norvik og styret ha en offentlig granskning av det som har skjedd. Styremedlemmene står fremdeles på at de ikke ante noen ting om det ulovlige samarbeidet.

- Den situasjonen styret var i, kan forsvares. Vi har handlet korrekt, sa Norvik til pressekorpset.

- Jeg sier ikke at styret ikke har ansvar, men jeg ser ikke at det er riktig å gå av.

Ingen unnskyldning

Styret ville heller ikke be om unnskyldning til kunder som kan ha betalt for mye penger for flyreisene mellom Stockholm og København fordi SAS ikke hadde konkurranse på strekningen.

- Nei, det kan jeg ikke si. Jeg tror ikke det er riktig å si at vi har påført noen en merkostnad.

SAS-ledelsen har nektet å offentliggjøre hva som var prisen på strekningen Stockholm-København mens Maersk og SAS lå i priskrig, og hva prisen ble etter at SAS fikk fly alene. Konsernsjef Jørgen Lindegaard begrunner dette med at det finnes mange typer billetter.

- Men jeg tror det kan dreie seg om 1500 kroner, sa Lindegaard.

Lurt av konsernledelsen

Harald Norvik gjentok mange ganger i løpet av pressekonferansen at styret ikke hadde noen mulighet til å vite om ulovlighetene når konsernledelsen ville skjule hva som foregikk.

Det var kjent for styret at SAS hadde inngått en avtale med Maersk, men styret skal bare ha blitt informert om den lovlige delen av avtalen.

- Vi hadde ikke grunnlag for å tro at det var begått ulovligheter. Hadde vi hatt anelse om at det var gjort noe ulovlig, så hadde vi handlet annerledes. Vi kan ikke gå rundt og tro at det gjøres ulovligheter i selskaper, sa han.

Norvik og konsernsjef Lindegaard hadde problemer med å forklare hvorfor de ikke grep inn etter at EU-kommisjonen grep inn mot SAS i fjor sommer. Visekonsernsjef Vagn Sørensen måtte nylig gå av på grunn av Maersk-avtalen. Men Sørensen fikk toppstillingen etter at EU-kommisjonen anklaget SAS for ulovligheter. Vagn Sørensen hadde den gang en rolle som gjorde at han måtte være informert om det som foregikk.