Victory for de færreste

Bare de rikeste av oss får gratisbladet «Victory» tilsendt. Bor du på «riktig sted», kjører fete biler og bruker flere telefonlinjer, kan det hende at du har fått bladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da figurerer du nemlig i en ny riking-database - der bare de 7000 rikeste har fått plass.

- Jo visst er det mange nok bemidlete her i landet til å lage et slikt livsstilsmagasin. Nå er det blitt mer akseptert å bruke penger, sier Lasse Sten, utgiver av det ferske bladet som lyder den prangende tittelen Victory.

Et blad du ikke får kjøpt om du skulle ønske det. Får du det derimot i posten, tyder detpå at du sitter godt i det.

- Vi har allerede fått reaksjoner fra folk som ikke har fått bladet, mens vennene deres har det. Det har ikke blitt tatt nådig opp, forteller Sten.

- Mye arbeid

Ifølge Sten ligger det mye arbeid bak databasen over de 7000 mest kjøpesterke husstandene. Det nytter ikke bare å plukke ut folk etter inntekt og formue. Viktigere kriterier er hvilken adresse du har og hvor mange biler du kjører. Øverste del av Holmenkollåsen, Bygdøy og Aker Brygge er steder hvor Victory-frekvensen er rimelig høy.

Databasen vil kontinuerlig bli oppdatert - målet er at det bare er de 7000 rikeste som skal ligge der. Sten regner med at rundt 1000 navn vil falle ut til neste nummer, slik at 1000 bedre kandidater kommer inn.

- Vi skal alltid ha de beste navnene. Basen vil oppdateres kontinuerlig på bakgrunn av informasjon i andre medier og databaser, forteller Sten.

Grafisk Forlag, som er utgiver, har allerede mottatt flere forespørsler om databasen.

- Men den er bare vår - den er sjela vår, den, understreker han. Bladet er et 36 siders blad på pent, tykt papir med reportasjer om fine biler, togtur på Orientekspressen, ferie i hertugens himmelseng og om golf.

Annonsene for klokker i 100000-kroners klassen, golfutstyr, plastiske operasjoner ved privatklinikker, boblebad og eksklusive bilannonser vitner om den eksklusive leserkretsen. Og bladet er kjemisk fritt for kritisk journalistikk.

Ønsker påfyll

- Vi vil ikke være nok et småsurt magasin. Mitt inntrykk er at kjøpesterke mennesker ønsker påfyll, men å lese om andre bemidlede er ofte av liten interesse, sier Sten, som har hatt en rådgivergruppe på fire i planleggingsfasen sammen med seg. Tre av disse har tilhørt målgruppen selv.

FANGER RIKINGER: Lasse Sten , daglig leder i Grafisk Forlag, mener å ha skaffet seg de 7000 mest velstående husstandene i landet.