Hjemme: Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) hjemme på gården i Skatval i Nord-Trøndelag. Jernbanestrekket som hun nå lover å oppgradere for 3,9 milliarder kroner har stoppested i hjembygda. Bård Hoksrud (Frp) kaller det stemmefiske i eget fylke. Foto: Thomas Rasmus Skaug og Jacques Hvistendahl.
Hjemme: Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) hjemme på gården i Skatval i Nord-Trøndelag. Jernbanestrekket som hun nå lover å oppgradere for 3,9 milliarder kroner har stoppested i hjembygda. Bård Hoksrud (Frp) kaller det stemmefiske i eget fylke. Foto: Thomas Rasmus Skaug og Jacques Hvistendahl.Vis mer

- Vifter med gullkortet for å sikre gjenvalg

Bård Hoksrud (Frp) om Arnstads 3,9 milliarder kroner til hjemfylket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) varslet i går at regjeringen går inn for å bruke 3,9 milliarder kroner på å elektrifisere Trønderbanen og Meråkerbanen i Arnstads hjemfylke Nord-Trøndelag. Trønderbanen har stoppested i Skatval, som er hjembygda til Arnstad.

Bård Hoksrud (Frp) mener Arnstads bevilgning til hjemfylket lukter stemmefiske lang vei.

- Med våre begrensede midler er det litt rart at senterpartistatsrådene får lov til å reise landet rundt for å drysse penger over sine hjemfylker for å sikre seg gjenvalg, sier han.

Sender penger hjem
For Arnstad er ikke den første senterpartistatsråden som får lagt store samferdselsinvesteringer til hjemfylket:

•Som samferdselsminister i sommer fikk Magnhild Meltveit Kleppa trumfet gjennom byggingen av Ryfast-tunellen i hjemfylket Rogaland. Prislapp: 5,5 milliarder kroner.

•Som samferdselminister i 2009 fikk Liv Signe Navarsete startet byggingen av Dalsfjordbrua i hjemfylket Sogn og Fjordane. Brua skal stå ferdig i desember. Prislapp: 1,1 milliarder kroner

•Nylig ble det bestemt å bygge skipstunell ved Stad for at kysttrafikken skal slippe å gå rundt det værutsatte Stadlandet i Navarsetes hjemfylke Sogn og Fjordane. Prislapp: 1 milliard kroner.

Gull eller gråstein
- Disse statsrådene reiser rundt i landet og vifter med gullkortet, men det er ingen som vet om det er gull eller gråstein som står igjen når perioden er over, sier Hoksrud.

Han viser til at det er uforpliktende å prioritere disse prosjektene i Nasjonal transportplan (NTP) og at planene må følges opp med bevilgninger før de blir noe av.

- De sier at prosjektene er prioritert, og at arbeidene skal startes opp, men de sier ingen ting om når dette skal stå ferdig, sier han.

Regjeringen har varslet at den nasjonale transportplanen er like rundt hjørnet.

- Hvis NTP er ferdig kunne de like gjerne lagt den fram for Stortinget som å reise rundt og lekke godbiter. Det de ikke sier noe om er hva som er nedprioritert, for når de bevilger penger i øst og vest er det helt sikkert andre prosjekter som må vente, sier han.