FÅR IKKE BETALT: Viking Redningstjeneste gjør årlig 350 000 oppdrag for uheldige bilister, men franchisetagerne som gjør jobben, har i halvannet år måttet vente inntil fire-fem måneder på betaling. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB Scanpix.
FÅR IKKE BETALT: Viking Redningstjeneste gjør årlig 350 000 oppdrag for uheldige bilister, men franchisetagerne som gjør jobben, har i halvannet år måttet vente inntil fire-fem måneder på betaling. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB Scanpix.Vis mer

Viking i pengeskvis

Viking Redningstjeneste skal redde andre. Nå har de selv kjørt seg fast i en økonomisk hengemyr der de har ligget i halvannet år.

(Finansavisen): - Vi har vært plaget av manglende betaling siden 2017. Når vi både blir dårlig betalt og i tillegg må vente fire-fem måneder på oppgjør, er det mye styr. Og når vi først får betaling, så får vi bare delvis betalt, sier én av franchisetagerne til Finansavisen.

Han er ikke den eneste. Flere franchisetagere klaget over det samme.

- Jeg har klart å holde det gående som følge av at jeg har fått oppgjør fra andre selskaper enn Viking. Når man i tillegg må forskuttere kjøp av dekk, blir det håpløst. Viking skylder på omlegging av datasystemene, sier franchisetageren til avisen, som forteller at noen har valgt å slutte, mens andre sitter på gjerdet og venter.

Det spesielle er at regnskapene til Viking Redningstjeneste ­viser gode tall. I 2017 omsatte selskapet ifølge avisen for 471 millioner og tjente 55 millioner. Eieren er det svenske PE-selskapet AAC Capital samt ICG Capital uten at det har hjulpet de 220 franchisetagerne som i tillegg til Viking også håndterer konkurrenter som Falck, NAF og SOS.

Hos Viking legges det ikke skjul på at likviditeten har vært svært presset i lengre tid.

- Det er korrekt at vi har ligget bak med betaling til våre franchisetagere. Det skyldes spesielle grunner som oppsto, og vi har beklaget overfor leverandørene, sier finanssjef Marius Bruu til Finansavisen.

- Franchisetagerne sier betalingene stoppet opp høsten 2017.

- Det har pågått en god stund. Hovedgrunnen er at bransjen ­generelt, og Viking spesielt, har hatt store endringer som påvirker arbeidskapitalen. Det handler om at produktene har endret seg, samt at kundene nå betaler etter bruk i stedet for å forhåndsbetale som en abonnementsstruktur.

- Når vil betalingene gå på skinner?

- Det er vanskelig å se, men vi ser bedring allerede nå.

- Vil dere være à jour før ut­løpet av 2019?

- Det forventer vi.

Andre økonominyheter:

Monster-kutt på Frogner-villa
Så mye koster fritidsboligen på fjellet
Midelfart fortsetter nedsalget i Fredlys tankrederi