Vil annullere DaimlerChrysler-fusjon

En av storaksjonærene i DaimlerChrysler, Kirk Kerkorian, anla i dag sak for å få annullert tyske Daimler-Benz overtakelse av amerikanske Chrysler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gjennom sin investorgruppe, Tracinda Corp., krever Kerkorian 85 milliarder kroner i erstatning fra DaimlerChrysler.

I saken som er fremmet for en domstol i Delaware heter det at konsernsjef for DaimlerChrysler, Jürgen Schrempp, på en svindelaktig måte lurte aksjeeierne til å gå med på fusjonen og bevisst lurte det amerikanske kredittilsynet, Securities and Exchange Commission.

Kerkorian hevder at Daimler-Benz feilaktig og villedende fremstilt det som en fusjon mellom likemenn.

- Tracinda, Chryslers største aksjonær, hadde aldri stemt for transaksjonen hadde den visst at Daimler-Benz' sanne hensikt var å overta og underlegge seg Chrysler, redusere den til divisjonsstatus og avskjedige Chryslers ledelse, het det fra Tracinda.

Tracinda er tredje største aksjonær i det fusjonerte selskapet, med 33 millioner aksjer og fire prosent av kapitalen.

- Siden fusjonen i november 1998 har verdien av Tracindas aksjer falt med over 50 prosent. Denne massive nedgangen har sammenfalt med herr Schrempps underleggelse av Chrysler til en underdanig rolle og hans utrenskning av Chryslers ledelse gjennom mange år, noe som har demoralisert Chrysler-ansatte og salgsrepresentanter over hele Nord-Amerika.

(NTB)