Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vil betale for skroting av Oslos p-plasser

Samferdselsbyråd i Oslo Arild Hermstad (MDG) innfører «vrakpant for parkeringsplasser» i Oslo. Målet er å få flere over på sykkel.

MINDRE PARKERINGSPLASSER: En ny støtteordning skal gjøre at det blir færre parkeringsplasser i Oslo. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix
MINDRE PARKERINGSPLASSER: En ny støtteordning skal gjøre at det blir færre parkeringsplasser i Oslo. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix Vis mer

- Det er en nyvinning som gjør at vi får oppfylt to ønsker. Vi får ned antallet parkeringsplasser på arbeidsplassene. Det at det er parkeringsmuligheter, er faktisk en viktig grunn til at folk kjører bil til jobb i stedet for mer miljøvennlige alternativer. Det andre er at man kan bruke arealet til andre ting, som å plante en grønnsakshage, etablere sykkelparkering, eller gjøre noe sosialt ut av det, sier Arild Hermstad, som for tida er Oslos byråd både for byutvikling, og miljø og samferdsel.

VIL HA FOLK OVER PÅ SYKKEL: Byråd Arild Hermstad lanserer flere støtteordninger som skal få flere over på sykkel i hovedstaden. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
VIL HA FOLK OVER PÅ SYKKEL: Byråd Arild Hermstad lanserer flere støtteordninger som skal få flere over på sykkel i hovedstaden. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Fra midten av juni vil Oslo gi støtte til bedrifter som fjerner parkeringsplasser og etablerer noe nytt der, i en ordning de kaller «vrakpant for parkeringsplass».

Bedriftene kan få opptil 10 000 kroner per parkeringsplass de fjerner. Vilkåret er at dette utgjør maks 30 prosent av kostnaden med å etablere noe nytt på parkeringsplassene.

- Bra smittevern

- Sykkel er bra både for folkehelsa og for å overholde smittevernregler, påpeker Hermstad.

Han avviser at dette er symbolpolitikk.

- Dette er definitivt noe som virker. Vi har fått en 50 prosents økning i sykkeltrafikken i Oslo siden 2015. Og veksten fra i fjor til i år var på hele 16 prosent. Vi ønsker å forsterke det. Jeg synes ikke det er symbolpolitikk å lage god miljøpolitikk som også er god helsepolitikk og å skape en bedre by å bo i.

Støtte til sykkelparkering

I tillegg til vrakpantordningen innføres en ordning der bedrifter kan motta støtte til å bygge sykkelparkeringer og lademuligheter for elsykler.

Tilskuddet er på opptil 1000 kroner per ordinære sykkelparkeringsplass og 3000 per parkeringsplass for lastesykkel.

- Legger du ned en parkeringsplass og etablerer sykkelparkering, kan du få en dobbeltstøtte, sier Hermstad.

Det er ingen begrensninger i hvor mange parkeringsplasser en bedrift kan motta støtte for å fjerne, så lenge potten satt av til formålet ikke går tom.

SJANSELØST: Dette håpløse forsøket på å parkere bilen blir ikke bedre av at sjåføren får hjelp. Hendelsen ble fanget opp av et overvåkningskamera i Kina. Video: Newsflare. Klipp: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer

Det opprettes også en tredje ordning med mulighet til å søke om støtte til alle slags tilbud som legger til rette for å gjøre det lettere å gå, sykle eller løpe til jobb. Det kan ifølge Hermstad for eksempel være oppgradering av garderoben, kjøp av tørkeskap eller en sykkelmekkestasjon. Tilskuddet er på inntil 50 000 kroner.

- Mindre valgfrihet

Nestleder av Frp's bystyregruppe Aina Stenersen er ikke imponert.

- Forslaget med vrakpant for parkeringsplasser er uaktuelt for bedrifter og ansatte som er avhengig av bilen for å få hverdagen og bedriften til å gå rundt, sier hun.

Stenersen viser til at byrådet selv har parkeringsplasser for service og lignende på siden av rådhuset.

- De har ikke foreslått noen endring på dette, sier hun.

Stenersen mener det er få bedrifter som har parkeringsplasser for moro skyld.

- Jeg gleder meg til den dagen når Oslo får et borgerlig byråd, og foreslår lettelser og forenklinger for bilistene som betaler mye inn til fellesskapet, og satser på billigere kollektivtrafikk for oss som tar kollektivtrafikken hver dag, vi trenger økt valgfrihet i Oslo, ikke mindre, sier Aina Stenersen.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!