Vil bli ledende på nett i Norden

Schibsted-konsernet fikk et overskudd på 114 millioner kroner i fjor. Men Schibsteds er mer opptatt av omfattende satsing på internett i Norden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Schibsted har som mål at SOL, Scandinavia Online, skal bli Nordens ledende internettportal.

Konsernsjef Kjell Aamot bekreftet at beslutningen om børsnoteringen av SOL-selskapene, som har fått fellesnavnet PanSOL, ble tatt tirsdag kveld. Dette skal skje så snart som mulig, men først planlegges en emisjon på 20 prosent mot nye eiere. Etter emisjonen skal Telia og Schibsted begge sitte med 30 prosent i PanSOL, etter at Telia har kjøpt seg opp fra Schibsted.

PanSOL kommer til å ha fire store internettportaler: svenske Passagen, norske SOL, danske SOL og finske Sirkus.

SOL hadde 79 millioner kroner i annonseinntekter på nettet i 1999 og doblet dermed inntektene fra året før. Hver måned har SOL-portalene over 5 millioner brukere i de nordiske land. Virkeligheten på nettet er altså en helt annen enn det Schibsted-konsernet opplever i sine aviser.

(NTB)