Deli de Luca: Vil vokse fra 33 til opp mot 120 butikker totalt. Foto: Eli Stokke Harstad
Deli de Luca: Vil vokse fra 33 til opp mot 120 butikker totalt. Foto: Eli Stokke HarstadVis mer

Vil bli tre ganger så stor

Deli de Luca har kvittet seg med de røde tallene. Nå satser de på bensinstasjoner og andre nyetableringer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): NorgesGruppen-topp Tormod Lier har snudd tapene i kioskkjeden Deli de Luca med hotdogs, baguetter og halvert administrasjon, skriver Finansavisen.

- Som resultatene viser har vi hatt to hyggelige år og målet er at det skal fortsette slik, sier han til avisen.

Før snuoperasjonen hadde kioskkjeden tapt penger i hele syv år på rad. Lier mener det er to årsaker til at den trenden nå er snudd.

- Ved å implementere nye produkter som hotdogs og nysmurte baguetter med mer, økte inntektene i selskapet. I tillegg gjorde vi noen grep på kostnadssiden. Vi laget ny struktur ved å halvere administrasjonen, forteller han.

Kjøpmenn Ferske tall viser ifølge Finansavisen at Deli de Luca Norge i 2015 satt igjen med 11,2 millioner kroner på bunnlinjen før skatt. Deli ­Utvikling, som består av Norgesgruppens egeneide restauranter, gikk imidlertid med underskudd på 5,7 millioner kroner.

- For å få riktige resultater må begge selskapene slås i sammen. Som du da vil se er det en god utvikling også fra 2014 til 2015, påpeker Lier.

For å holde seg unna de røde tallene, skal kjeden nå fortsette med høyt fokus på bruttofortjeneste i butikkene. Av totalt 33 butikker er 25 drevet av franchisetakere.

- Franchise­takerne hos oss har bedre lønnsomhet enn på lenge. Det er viktig å gjøre det levedyktig for kjøp­mennene, sier Lier til avisen.

Bensinstasjoner Rett før jul i fjor overtok NorgesGruppen Essos egeneide bensinstasjoner. Denne måneden har Deli de Luca etablert seg på seks av stasjonene, og om salget på disse oppfyller budsjettet, skal Deli de Luca-kjeden ifølge avisen rulles ut i hele landet.

I tillegg jobber Lier kontinuerlig med nyetableringer andre steder, og har store planer for de neste fem årene.

- Da har vi 50-70 butikker på Esso-stasjonene, og mellom 100 og 120 butikker totalt, sier han til Finansavisen.

Flere nyheter: Stordalen vil ha "doggy bag"
- Jeg tror vi skraper bunnen nå

Gullgruve på Oslo S