Vil bruke rederpengene på miljøet

LO foreslår å opprette et eget miljøfond der rederne må betale inn deler av restskatten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Dagens Næringsliv avslørte i går at statsminister Jens Stoltenberg vurderte å ettergi store deler av de 20 milliardene norske redere skylder i skatt. 

I går kveld avviste statsministeren dette overfor Dagbladet.no.

– Det er ikke aktuelt å ettergi 20 milliarder, sa statsminister Jens Stoltenberg til Dagbladet.no mandag kveld.

Vil ha miljøfond

I Dagens Næringsliv i dag foreslår LO-leder Roar Flåthen å opprette et miljøfond der 4-6 milliarder av redernes totale skattegjeld innbetales.

– Vi har tatt til orde for at en del av disse midlene bør kreves inn og legges for eksempel i et miljøfond, for å fremme miljøutviklingen innen skipsfarten, som også er viktig, sier Flåthen til Dagens Næringsliv.

Han mener 20-30 prosent av de utstående skattekronene ville være et godt utgangspunkt for et slik fond.

Også statsministeren åpner for ideen om å spytte skattepengene inn et miljøfond.

ENIGE: Statsminister Jens Stoltenberg synes LO-leder Roar Flåthens ide om å putte noen milliarder av den utestående rederskatten inn i et miljøfond er en god ide. Det synes ikke Norges Rederiforbund, som heller vil jobbe med miljøpolitikk på andre måter. Foto: SCANPIX
ENIGE: Statsminister Jens Stoltenberg synes LO-leder Roar Flåthens ide om å putte noen milliarder av den utestående rederskatten inn i et miljøfond er en god ide. Det synes ikke Norges Rederiforbund, som heller vil jobbe med miljøpolitikk på andre måter. Foto: SCANPIX Vis mer

– Det er ulike måter å håndtere dette på. Kreditten kan for eksempel øremerkes bestemte formål, som et miljøfond, sier Stoltenberg til DN.

Stoltenberg vil ikke si noe om hvor mye og hvordan disse pengene eventuelt skal betales tilbake.

– Men det vil bli et gunstig skattesystem som vil bidra til å bevare norske arbeidsplasser, sier Stoltenberg til Dagbladet.no.

– Uaktuelt

Arvid Gusland, direktør for næringspolitikk i Norges Rederiforbund, synes ikke et miljøfond er en god idé.

– Det som er viktig å få fram er at disse skattepengene er definert som egenkapital i rederiene. Det er penger som blant annet brukes til å kjøpe skip. Å trekke ut egenkapitalen vil ikke være god miljøpolitikk, sier Gusland til Dagbladet.no.

Han sier at det uansett er uaktuelt for rederinæringen å innbetale alle skattepengene direkte.

– Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om miljøet, vi har en ambisiøs miljøpolitikk med en nullutslippsvisjon. Det har også norske rederier. Samtidig jobber vi sammen med regjeringen for å få til en internasjonal standard for miljøpolitikk i rederinæringen. Å ha en stor flåte gir oss større innflytelse, derfor er det riktig å holde størrelsen på norske rederier oppe, sier Arvid Gusland.

Vil bruke rederpengene på miljøet

Som mener at å fjerne egenkapital for å putte pengene inn i et miljøfond nærmest vil virke mot sin hensikt.

God idé

Leder for Sjømannsforbudet, Jaqueline Smith, synes det er en god ide å bruke skattepengene på et fond for å utvikle miljøvennlig teknologi og sikrere skip.

– Ifølge rykter vi har fanget opp skal en slik løsning være spilt inn i debatten om rederienes skattekreditter. En slik løsning synes vil ville være en god idé, sier Smith til FriFagbevegelse.no.

Lader i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, synes et miljøfond er en god idé.

– Jeg synes LOs forslag høres sprekt ut. I dag har vi store problemer med å overholde internasjonale avtaler om utslipp av NOx-gasser (nitrogenoksid), og en stor del av disse kommer fra skipsfarten. Et slikt miljøfond kunne kanskje bidra til å få ned disse utslippene, og også bidra til å minke CO2-utslippene, sier Haltbrekken til Dagbladet.no.

Norsk skipsfart og rederinæring er en ikke ubetydelig bidragsyter til Norges totale utslipp av klimagasser.

– I tillegg kunne et slikt fond kanskje bidra til teknologiutvikling for å få renere og mer miljøvennlige skip, sier Haltbrekken, som bifaller initiativet.

Jobber med nytt skattesystem

Finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen sier at hun står fast på at rederne skal betale de 20 milliardene de har opparbeidet seg i skattegjeld til staten.

Regjeringen jobber nå med et forslag til et nytt skattesystem for skipsredere, som tidligst vil bli lagt fram i statsbudsjettet neste år.

I fjor gikk flertallet i det offentlige rederiskatteutvalget inn for å fjerne alle særskatteordninger. Det innebærer altså at rederne over tid må betale tilbake den gjelden de sitter med i dag.


Fem milliarder utestående

Det betyr nærmere fem milliarder kroner for et selskap som BW Gas, tidligere Bergensen .

BW Gas har hatt noen vanskelige kvartal for sine største gasskip. Rederiet skriver i rapporten at de forventer driftsresultater i år som vil bli svakere enn i samme periode i fjor.

Resultat før skatt endte på 49,5 millioner dollar i vårkvartalet i år, mot 66,9 millioner i andre kvartal i fjor.

Administrerende direktør i BW Gas, Jan Håkon Pettersen, sier til DN i dag at dersom rederne må betale tilbake skattekronene vil Norge bli som Albania under diktatoren Enver Hoxha. Nå setter han sin lit til Arbeiderpartiet.

Rederinæringen ønsker at skatten skal avskrives over en periode på ti år, slik mindretallet i skatteutvalget foreslo i fjor. En slik ordning er på linje med den flere andre EU-land har valgt.

- Vi ønsker å ha et system i henhold til det som finnes i EU, sier Arvid Gusland i Norges Rederiforbund.

Les også: Slik lever rederne som kan få skattegave.

<B>ENIG:</B> Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, synes et miljøfond for skipsindustrien er en god ide.