Vil busse innvandrerbarn til vestkanten

- Jeg frykter hvordan det vil være om ti år, sier Aslam Ahsan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I går kom det fram at minoritetselever er i flertall på 48 Oslo-skoler.  Det skriver Aftenposten.no.

Her kan du se minoritetsandelen i Oslo-skolene (lenke nederst på sida).

- Vi kan ikke ha det sånn at innvandrere går på innvandrerskoler, bor i innvandrerbydeler og jobber i innvandrerjobber. Det er ikke noen ideel løsning, sier leder av Ressurssenteret for pakistanske barn, Aslam Ahsan, til Dagbladet.no.

Frykter konsekvensene

Han mener man nå ser tilløp til en stadig større gettofisering.

- Jeg frykter hvordan det vil være om ti år, sier Ahsan. Han mener det ikke bør være mer enn 50 prosent minoritetsbarn i skolene hvis man skal oppnå en god integrering.

- Det mest ideelle er at skolen gjenspeiler befolkningen i byen, sier Ahsan.


Gettofisering

SKAPER TAPERE: Aslam Ahsan mener at det norske skolesystemet skaper tapere. Foto: HENRIK BJØRNSSON
SKAPER TAPERE: Aslam Ahsan mener at det norske skolesystemet skaper tapere. Foto: HENRIK BJØRNSSON Vis mer

Ifølge en oversikt Utdanningsetaten offentliggjorde i dag, har 48 grunnskoler dette skoleåret over 50 prosent elever med annet morsmål enn norsk. For to år siden var tallet 37, syv år tilbake bare 21. Totalt utgjør minoritetselevene 38 prosent av elevene ved Oslos 138 grunnskoler. Tallet inkluderer også minoritetselever fra vestlige land.

Ahsan er bekymret over resultatet i nasjonale prøver, som dokumenterer alarmende dårlig norskkunnskap blant flere av de innvandrerdominerte skolene. 

Bør kunne dumpe elevene

Ap-politikeren har tre konkrete forslag til hvordan man skal ta tak i problemene i Oslos skoler:

- For det første må man få gjort noe med bomønstrene. Derfor må Oslo kommune aktivt bosette innvandrere i områder hvor flertallet er etnisk norske, sier Ahsan.

Han vil også vurdere tiltak som å busse minoritetselever til skoler hvor flertallet av elevene er etnisk norske. 

- Der hvor det er mest kritisk bør vi absolutt vurdere slike drastiske tiltak, sier Ahsan.

I tillegg ønsker han å åpne for at elever som er for dårlig i norsk forblir i samme klassetrinn helt til kunnskapsnivået er bedre.

Vil busse innvandrerbarn til vestkanten

- Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke kan dumpe som elev i norske skoler. Selv dumpet jeg ett år. Med det systemet man har i dag skaper man tapere i skolen, sier Ahsan.

Han er sterkt kritisk til Oslo-skolenes eksperimentering med å blande klasser og åpne skoler.

- Skolene trenger mer ressurser. Man bør ikke eksperimentere med svake elever, sier Ahsan.