Vil bygge menneske-organer: Forsker laget en manet av et rottehjerte

- Jeg så maneten og tenkte: Denne kan jeg jo bygge, sier forskeren.

(Dagbladet): Videoen du kan se over viser noe ganske spesielt: En manet bygget av mennesker. For å få bygget den falske maneten benyttet forskerne seg av sillikon og muskel-celler fra et rottehjerte.

Nature News skriver at den menneskeskapte skapningen har fått navnet medusoid, og at den pulserer og svømmer akkurat som en ekte manet når den plasseres i et elektrisk felt.

Det er Kit Parker, en biofysiker ved Harvard, som har ledet arbeidet med den falske maneten. Prosjektet er beskrevet i tidsskriftet Nature Biotechnology.

- Morfologisk har vi bygget en manet. Funksjonsmessig har vi bygget en manet. Men genetisk sett er dette en rotte, sier Parker ifølge Nature News.

- Slo meg som et lynnedslag Han håper medusoiden kan hjelpe forskere å forstå «de fundamentale lovene for muskelpumper». Parker har jobbet med å lage kunstige modeller av vevet i et menneskehjerte for å gjenbygge hjerter og teste ut medisiner.

Manet-ideen fikk han da han besøkte et akvarium i Boston i 2007. På den tida var han i full gang med å vurdere alternative måter å studere muskelpumper på.

- Jeg så manetene i tanken og det slo meg som et lynnedslag. Jeg tenkte: «Jeg vet at jeg kan bygge dette», sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å få satt i gang byggeprosessen hentet han inn John Dabiri, en bioingeniør fra Caltech.

- Jeg tok tak i ham og sa: «John, jeg tror jeg kan bygge en manet». Han visste ikke hvem jeg var, men jeg var ganske opprømt og veivet med armene, så jeg tror han var for redd til å si nei, sier Parker.

Kartla glassmaneter En tredje forsker, Janna Nawroth fra Caltech, bidro med eksperimentene. Hun startet med å kartlegge alle cellene i kroppen til en ungdommelig glassmanet for å forstå hvordan de svømmer.

Glassmanetens kropp består av ett enkelt muskel-lag med fibrer som sitter tett sammen i en sirkel ved åtte utstikkere.

For å få kroppen til å presse nedover sprer elektriske signaler seg gjennom muskelnettet i jevne bølger.

- Det er akkurat som det vi ser i et hjerte. Jeg tipper at den elektriske aktiviteten må spre seg som en bølgefront for å skape en muskelpumpe, sier Parker.

Skapningen ble satt sammen ved at ett enkelt lag av muskler fra rottehjerte ble lagt på et flak av sillikon. Da skapningen ble rammet av et elektrisk felt, trakk musklene seg raskt sammen, noe som fikk medusioden til å etterlikne svømmetaket til en manet.

Dette kan sammenliknes med måten hjertet trekker seg sammen på når det pumper blod ut i systemet.

Vil bygge ny medusiode Forskerne plasserte også medusioden mellom to elektroder i vann, noe som fikk den til å svømme som en ekte manet.

- Vi tok en rotte fra hverandre og satte den sammen igjen som en manet, sier Parker.

- Vanligvis når vi snakker om syntetiske livsformer, mener vi at noen tar en levende celle og putter nye gener inn i den. Vi har bygget et dyr. Det handler ikke bare om gener. Det handler om morfologi og funksjonsevne, sier han.

Nå vil Parker bygge en liknende skapning med vev fra et menneskehjerte. Da regner han med å kunne gi krystallklare svar på om forskjellige medisiner bidrar til økt pumpekraft i et menneskehjerte.