BYTTE BIL: Jonas Gahr Støre vil senke avgiftene for å gjøre hybridbiler billigere. Her følger han med på partikollega i finanskomiteen, Marianne Marthinsens, øvelseskjøring. Støre vurderer å bytte ut sin diesel-Volvo med en hybridbil, og Marthinsen mener det blir hybrid når hun skal kjøpe sin første bil. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
BYTTE BIL: Jonas Gahr Støre vil senke avgiftene for å gjøre hybridbiler billigere. Her følger han med på partikollega i finanskomiteen, Marianne Marthinsens, øvelseskjøring. Støre vurderer å bytte ut sin diesel-Volvo med en hybridbil, og Marthinsen mener det blir hybrid når hun skal kjøpe sin første bil. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Vil du kjøpe bil av denne mannen?

Jonas Gahr Støre vil gjøre hybridbiler billigere for å redde klimaet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Framtida er hybrid, mener Jonas Gahr Støre. Neste helg blir han valgt til ny Ap-leder etter Jens Stoltenberg.
Da starter kampen for valgseier i 2015 og 2017.

Bytte bil Nå vil Støre gjøre klimavennlige biler billigere, og vurderer selv å skifte ut sin diesel-Volvo med en hybrid. Støre har varslet at klima blir en hovedsatsing for Ap i de kommende åra. I sitt alternative statsbudsjett til høsten vil Ap kutte i avgiftene på hybridbiler slik at de blir flere titusen kroner billigere, men skjerpe CO2-avgiften.

- Dette er et konkret tiltak som gjør gode valg lønnsomme og smarte. Bilparken blir renere, sier Ap's finanspolitiske talsmann og påtroppende partileder Jonas Gahr Støre til Dagbladet.

Grønt skifte Han oppfordrer «alle på Stortinget» til å bruke sommeren til å vurdere dette grønne skiftet, slik at det kan sikres flertall til høsten.

I stortingsgarasjen tester han ut en Volvo V60 Diesel Plug-in Hybrid, og blir umiddelbart begeistret. Hybridbilen slipper bare ut 48 gram CO2 per kilometer, men er i dag for dyr til å bli en folkebil. Med Ap's forslag kan den bli 40 000 kroner billigere.

Dette er svaret! - Tidligere hadde jeg to biler, men nå har jeg solgt den ene. Jeg bruker jo sykkel og bane til jobben. Mange som kjøper elbil, bruker den som nummer to-bil. Jeg trenger bare én bil, og da en som har større rekkevidde enn 20 kilometer. Dette er svaret! Med en rekkevidde på 900 kilometer er dette framtidsbilen.

Plass til hund og ski - Nå vurderer jeg sterkt å skifte ut min tre år gamle diesel-Volvo, sier Støre. Men han skynder seg å legge til at han ikke er rede til å signe kjøpsavtalen med Volvos mann på stedet, PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen.

- Jeg vet ikke om jeg trenger stasjonsvogn, men jeg skal tenke på det. Jeg har jo hund, og trenger plass til skiene om vinteren, drøfter Støre med seg selv.

V60-hybriden ble lansert som flaggskip og «den perfekte, veloppdragne muskelbilen» i 2012. Men pris på nivå med en sportsbil gjør at det bare er solgt om lag 150 av den.

Slipper «rekkeviddeangst» - Hybriden er lik en helt vanlig W60, den slipper bare ut 48 gram per kilometer, men sammenliknet med en elbil slipper man «rekkeviddeangsten».

Men bilen er per i dag for dyr til at det kan bli bil alle kan velge. Avgiftsnedsettelse er nødvendig for at flere skal kunne velge hybridbiler, og uten det kommer vi ikke i mål i forhold til klimaforliket som forutsetter et gjennomsnittsutslipp på 85 gram CO2 fra bilparken i 2020, sier Gutteberg Hansen.

 — I dag brukes ofte den rene elbilen som bil nummer to i familien, og er dermed bare for dem som har råd til to biler. Det er langt fra alle som har familieøkonomi til dette. Samlet sett betyr forslaget fra Ap at flere vil kunne kjøre miljøvennlig, og det med bare en bil i husstanden, sier han.

Kommer dårlig ut Marianne Marthinsen, som sitter i finanskomiteen sammen med Støre, driver for tiden med øvelseskjøring for å ta lappen. Når hun skal kjøpe bil, blir det hybridbil, helt klart.

- Elbilsatsingen har vært en formidabel suksess. Ingen land i verden har høyere tetthet av elbiler enn Norge. Det viser at avgiftspolitikken virker. Men skal klimamålet nås, kommer vi likevel ikke langt nok med bare å satse på elbiler. Kun én av 10 av de mest solgte bilmodellene i 2012 var en liten personbil.

Vi må stimulere til at flere av dem som kjøper en mellomstor diesel- eller bensinbil i stedet kjøper en mellomstor lavutslippsbil, sier Marthinsen.

Avgiftsfritak Hun sier at avgiftssystemet har vært lagt om over flere år.

- Hybridbilene kommer imidlertid dårlig ut av dagens system fordi de har svært effektive motorer. Dermed slår avgiften på effekt hardt ut. En hybrid ender fort opp med flere titalls tusen kroner mer i avgift enn en identisk diesel- eller bensinbil.

For å gjøre hybridbilen mer konkurransedyktig, kommer vi i vårt alternative statsbudsjett for neste år til å foreslå å innføre et fritak for avgift på effekt for biler med svært lave utslipp.

 Det vil gjøre at hybridbilene blir mer konkurransedyktige, mens for eksempel raske sportsbiler med høy effekt fortsatt vil ha høy avgift, sier Marthinsen.