FUNNET DØD: En 72 år gammel mannen ble funnet død av naboer i januar. I november stengte Hafslund strømmen i huset etter manglende innbetaling. Foto: BJØRN LANGSEM
FUNNET DØD: En 72 år gammel mannen ble funnet død av naboer i januar. I november stengte Hafslund strømmen i huset etter manglende innbetaling. Foto: BJØRN LANGSEMVis mer

Vil endre regelverket etter strømkuttdødsfallet

Justisdepartementet vurderer å følge svenskene etter kuldedødsfallet i Bærum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Justisdepartementet vurderer nå å endre regelverket, etter at det ble kjent at en 72 år gammel mann tidligere i januar ble funnet frosset i hjel i sin egen leilighet i Bærums Verk.

Hafslund stengte strømmen hans 24. november i fjor stengte, etter at strømregningene hans ikke var betalt. Hafslund prøvde gjentatte ganger å kontakte mannen, uten å lyktes.

Vurderer å følge SverigeI Sverige ville det ikke skjedd, da strømleverandørene plikter å varsle sosiale myndigheter før de eventuelt skrur av strømmen.

- Dette ble vurdert i 2006, da det ble foretatt en endring i forbrukerkjøpsloven. Det endte med en mellomløsning, der strømleverandøren i det skriftlige varslet plikter å si i fra til kunden om at det er mulig å ta kontakt med sosialtjenesten for å få avklart om en har rett til støtte til å betale, sier Astri Aas-Hansen, statssekretær i justisdepartementet, til Dagbladet.

Budstikka skriver at Hafslund selv har kommet med innspill til justisdepartementet om dette.

- Vi vil se på lovbestemmelsen på nytt, der en plikt til varsling blant annet må vurderes opp mot den enkeltes personvern. Det er ikke uproblematisk at sosialtjenesten får opplysninger som skal brukes i en sosialsak. Hvis det skal bli en plikt om å varsle kommunen, må det også vurderes innføres en sletteplikt i etterkant, sier Aas-Hansen, som sier at de også ønsker å vurdere kommunenes beredskapsplikt i saker som dette.

Hafslund og kommunen anmeldtRegelverket for stengning av strøm følger av forbrukerkjøpsloven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av den går det fram at stenging ikke kan skje hvis det er fare for liv, helse eller betydelig skade på eiendeler, men at det er kunden som må ta kontakt og informere om dette.

Paraplyorganisasjonen Velferdsalliansen har i dag varslet at de vil anmelde Hafslund og Bærum kommune.

Velferdsalliansen peker blant annet på at det i Norge er rimelig å forvente en kuldeperiode om vinteren, og at Hafslund burde satt på strømmen da kuldeperioden satt inn.

- Dersom Hafslund ikke har gjor noe galt og har fulgt gjeldende lover og regler, så har vi et problem, sier styreleder Vigdis von Ely i Velferdsalliansen til Dagbladet.

Hun mener det er et samfunnsproblem når én strømleverandør har 5000 stengesaker i løpet av ett år.

Hafslund mener de ikke kan klandres.

- Denne tragiske saken har gjort sterkt inntrykk, og vi kommer til å vurdere om vi kan gjøre enda mer for å forebygge slike hendelser i fremtiden. Vi har imidlertid fulgt alle gjeldende regler og rutiner, og vi ser derfor ikke at denne saken har noen rettslig side, sier kommunikasjonsdirektør Karen Onsager i Hafslund til Dagbladet.

Trine Bakkeli, helse- og omsorgssjef i Bærum kommune, sier de ikke hadde kjennskap til mannens situasjon før de fikk beskjed om dødsfallet.

- Han har ikke vært bruker av kommunale tjenester og vi har ikke fått inn noen bekymringsmeldinger tidligere. For å kunne hjelpe noen, må vi være klar over at det er et behov, sier Bakkeli, som legger til at de mener kommunen har gode retningslinjer for å følge opp bekymringsmeldinger.

STATSSEKRETÆR:: Astri Aas-Hansen i justisdepartementet. Foto: Jørn H.Moen/Dagbladet
STATSSEKRETÆR:: Astri Aas-Hansen i justisdepartementet. Foto: Jørn H.Moen/Dagbladet Vis mer