Vil fjerne biler fra gatene

- Det er ingen grunn til at Oslo sentrum skal være en parkeringsplass for biler, mener byråd for miljø og samferdsel Merethe Agerbak-Jensen. Hun vil forby parkering langs bygatene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Målet med å få bilene bort fra Oslo sentrum er en mer menneskevennlig bykjerne der trær, blomster, benker og kaféliv skal få dominere.

Merethe Agerbak-Jensen ønsker at Oslo sentrum innenfor Ring 1 (Ibsen-ringen) skal være uten parkerte biler. Der bilene står i dag, skal det bli oaser for mennesker. Gater skal bli avenyer med brede fortau, trær og grønne lunger.

Inn i P-hus

- Det er ingen grunn til at Oslo sentrum skal være en parkeringsplass for biler, sier Agerbak-Jensen til Dagbladet. Bilene skal bort fra overflaten og inn i parkeringshus. I stedet for å betale på parkometre på gateplan skal bilene stå i P-hus.

- Vi har et stort antall parkeringshus i Oslo sentrum. Aker Brygge, Ibsengarasjen, Oslo Sentralstasjon og så videre. Det foreligger nå planer om enda et nytt P-hus for de som kommer inn til Oslo fra vest. Storebrand vurderer å bygge et nytt P-hus ikke langt fra Rådhuset. Da har vi nok kapasitet slik at vi kan fjerne gateparkeringen innenfor Ibsenringen og Oslo vil få nærmest et helt nytt sentrum.

Om to-tre år

- Byrådet i Oslo har jobbet med visjonene og ideene en tid. Jo mer jeg spaserer i sentrum og tenker på hvor flott det ville bli uten parkerte biler i gatene - dess mer ivrer jeg for å sette i gang. Men det å gjøre store endringer tar tid. Jeg tror det er realistisk å regne med at parkeringsfritt sentrum ikke vil være en realitet før om to eller tre år, sier Agerbak-Jensen.

Hun vil ikke redusere på antall P-plasser, men utnytte de i parkeringshusene bedre.

- Vanskelig

I store deler av døgnet er det vanskelig å finne en P-plass i Oslo-gatene, mens P-husene står tomme. Hun mener alle ville ha fordel av å få bilene bort fra gata. Det blir triveligere å gå i handlegatene, renere luft og ikke minst bedre plass på fortauene.

- Vi må finne en løsning for de som er redd for å bruke parkeringshus, sier Agerbak-Jensen. Det skal være like trygt å sette fra seg bilen i en P-hus som ute i gata. Det skal bli enkelt å finne fram, og veinettet skal lages slik at bilen ledes inn i P-huset. Kanskje kan vi knytte buss, trikk og bane til P-husene slik at det blir lett omstigning, sier Agerbak-Jensen.