STØRRE KONTORKRAV: Det er en sterk trend at kontorene blir stadig finere og mer innbydende. Her fra Spaces i Tollbugata i Oslo. Foto: Julie Lauritzen
STØRRE KONTORKRAV: Det er en sterk trend at kontorene blir stadig finere og mer innbydende. Her fra Spaces i Tollbugata i Oslo. Foto: Julie LauritzenVis mer

Vil føle seg hjemmepå jobb

Yngre leietagere stiller større krav. - Det er en sterk trend at kontorene blir stadig finere og mer innbydende, sier Gudmund Harlem i Newsec.

(Finansavisen): - Vi ser at millenniumsleietageren ber om andre ting enn man tradisjonelt har vært vant med. De stiller større krav og har skapt nye behov til kontorlokaler gjennom måten de arbeider og ønsker å arbeide på, sier Gudmund Harlem, partner og leder for utleie i Newsec.

Millenniumsgenerasjonen vil føle seg hjemme på jobb, noe som påvirker fremtidens bygg.

- Det er en sterk trend at kontorene blir stadig finere og mer innbydende, nesten som hjemme, for å kunne tiltrekke seg attraktive ansatte, sier Harlem .

Det betyr blant annet krav til gode møteplasser i fellesarealer, med koselig møblering og lys.

- Det skal ikke være sterilt. Samtidig kan man oppnå flerbruk av arealene, slik at det er snakk om å bruke arealene smart. Et eksempel er at kantinene endrer seg, der vi også ser at noen nå gjør kantinen på dagtid om til restaurant på kveldstid, sier han.

Delingstankegangen er også en trend som kommer i kontormarkedet mer og mer, ifølge Harlem.

- Det betyr for eksempel at man kan tenke seg en pool av biler og sykler. Det er ikke slik at alle nødvendigvis skal ha sitt eget, påpeker han.

Bredt tjenestetilbud

En annen trend er at kontormarkedet smelter nærmere tilbudet man forventer ved hotellopphold .

- Man har alt fra resepsjonister til skjorteservice, treningsfasiliteter og håndkleløsninger, kort sagt alle tilleggsfasiliteter som gjør det enklere og mer attraktivt for ansatte. Her kan man velge selv hvor langt man kan gå, og dette er tilbud som kan gi utleiere et konkurransefortrinn, mener Harlem.

Selv om dette er internasjonale trender som også kommer til Norge, tror Harlem samtidig at noen tenker at slike tilbud «blir litt voldsomt».

- Norge er i prinsippet en matpakkenasjon, så dette kan oppleves uvant for den eldre garde. Men det tar i grunn bare «fem minutter» å venne seg til det og man blir fort avhengig av et slikt tilbud, sier han.

Harlem mener det er viktig å få aktørene i bransjen til å tenke nytt og ta inn over seg at eiendomsbransjen er i endring.

- Innovasjonspotensialet er enormt, men i dag bygger man stort sett byggene for å fylle de samme funksjonene som de alltid har gjort, sier han .

Fremover kommer man til å se at brukerne i langt større grad vil bli knyttet tettere opp mot byggene og byggets funksjoner.

- Nøkkelen vil være å få en større forståelse og involvering av sluttbruker, understreker Harlem.

Fleksible kontorlokaler

Selvstendige næringsdrivere og frilansere har de siste årene utgjort en stor økning av arbeidsstyrken globalt. Sammen med mennesker som reiser mye i forbindelse med arbeidet sitt, er det derfor blitt et økende fokus på lett tilgjengelige og fleksible kontorlokaler. Det har derfor oppstått en rekke konsepter for å prøve å tilfredsstille disse behovene.

- For disse konseptene står tilrettelegging for nettverksbygging, kunnskapsutvikling og fleksible arbeidsplasser i fokus. Parallelt med å tilby arbeidsplasser som er lett tilgjengelig og økonomisk gunstig, prioriteres sosialt og ­faglig miljø for å være attraktiv hos potensielle leietagere, sier Harlem.

Et godt eksempel på dette er Spaces, som åpnet sitt første norske coworking-kontor i Kvadraturen i Oslo i august 2017.

Fullservice-kontor

Spaces tilbyr utleie av fleksible kontorlokaler med mål om å skape mer samarbeid på tvers av leietagere, et konsept som ekspanderer kraftig i storbyer internasjonalt.

Leietagerne er en stor miks av mange selskaper, både etablerte og såkalte scale ups . Arealbehovet er alt fra en pult til store arealer og det går også an å leie dagplasser.

- Vi tilbyr ferdige pakker – det er plug and play. Det betyr at alle tjenester er inkludert, som IT, strøm, audiovisuelt utstyr, møte­rom og lignende, sier Thomas Weeden, direktør i International Workplace Group i Norge.

På Spaces i Tollbugata er det et fullservice-kontor med lounger, café, skjenkebevilling, treningsrom og personlige trenere, kino, spillrom, betjent resepsjon, takterrasse og designmøbler.

Yngre har større krav

Weeden mener at millenniumsgenerasjonen vil løfte lista for utleierne og at det handler om å utvikle gode konsepter .

- Millenniumsgenerasjonen stiller større krav til kontormiljøet sitt enn tidligere generasjoner. Undersøkelser viser også at de er villig til å gå ned i lønn for å få fleksibilitet i arbeidsdagen sin. De krever også at større bedrifter gjør dette. Skal de finne det attraktivt å komme til hovedkontoret for å jobbe eksempelvis, må dette føles som en attraksjon, ellers vil de ikke komme dit, sier Weeden.

Han mener at modenheten for å kjøpe kontor som en tjeneste og coworking er sterkt økende i Norge.

- Markedet for service-offices er i sterk vekst, sier Weeden.