DAGLIGVARER: I år kan det bli solgt dagligvarer på nett for en milliard kroner i Norge. Om fem år kan det ha eksplodert.  Foto: Bjørn Langsem
DAGLIGVARER: I år kan det bli solgt dagligvarer på nett for en milliard kroner i Norge. Om fem år kan det ha eksplodert. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Vil folk plukke sine tomater og bananer selv, eller bare få dem levert på døren?

Om noen år kan vi kjøpe frukt, grønnsaker og andre dagligvarer for 10-20 milliarder kroner på nett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Godtlevert.no og Adams Matkasse skal selge dagligvarer over nett og levert på døren for én milliard i år, skriver Finansavisen.

Handelsekspert Arne Matre i Ernst & Young mener netthandelen av dagligvarer kan utgjøre 2 til 5 prosent av det totale dagligvaremarkedet innen 2020.

Det betyr i så fall at det om noen år kan bli solgt daglivarer på nett i Norge for 10 til 20 milliarder kroner, ifølge avisen.

Kundene kommer - Vi har doblet antallet kunder de siste seks månedene, og har nå over 25 000 aktive kunder, sier daglig leder og en av de fire gründerne i Godlevert.no, Kjetil Graver, til avisen.

I 2013 omsatte selskapet for 90 millioner kroner. I fjor ble det mer enn doblet til 183 millioner kroner. I år sikter han mot en omsetning på mellom 400 og 450 millioner kroner.

- Det er et aggressivt mål, men første kvartal er unnagjort og vi ligger langt foran budsjett, sier han til Finansavisen.

Omsetningsmålet for den andre aktøren i dette markedet, Adams Matkasse, er på 350 til 400 millioner kroner, men daglig leder og gründer, Lasse Smedsvig, ser ikke bort ifra at de kan nå en halv milliard.

I motsetning til sine konkurrenter vil ikke daglig leder av dagligvarekjeden Kolonial.no, Karl Alveng Munthe-Kaas, fortelle hvor mange kunder selskapet har, ei heller hva omsetningen endte på i 2014 eller målene for 2015. Han kan imidlertid røpe at de selger dagligvarer for et syvsifret beløp i uken, og at de har et innkjøpssamarbeid med Rema 1000.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva med de store? Hverken NorgesGruppen, Rema 1000 eller Coop tilbyr netthandelsløsninger, men i løpet av et par år kan det skje mye.

- Jeg er ganske sikker på at det vil skje etableringer fra en av de tre i dagligvaremarkedet på nett innen ett til tre år, sier Matre til Finansavisen.

Han venter på den såkalte ketchup-effekten, og mener det ikke nødvendigvis skjer fordi selskapene ønsker det, men fordi de ikke har noe valg.

- Dagligvarekundene ønsker dette, og det er for store penger i markedet til å la andre få ha det i fred, sier Matre.

Store kostnader Matre advarer imidlertid mot flere fallgruver innen matkassesegmentet, og levner rene dagligvarer størst sannsynlighet for overlevelse.

- Det er kostnadene forbundet med innkjøpene som er kritisk. Jeg tror ingen av aktørene vil kunne være konkurransedyktige med mindre de henger på kjedenes innkjøpsbetingelser i en eller annen form, sier Matre.

Han fremhever logistikk og kostnader som de største utfordringene.

- For markedet i Norden tror vi at hentepunkt eller hjemlevering er veldig knytte til urbane strøk eller store byer. Da er det mindre enn fem byer i Norge hvor dette er aktuelt, sier han.

Følger med i timen NorgesGruppen følger nøye med på utviklingen i dagligvaremarkedet på nett, men sitter foreløpig stille i båten.

- De fleste nordmenn vil fortsatt se, kjenne og plukke tomatene de skal spise, istedenfor å få de levert på døren, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen til avisen.

Hun forteller at de følger nøye med på utviklingen i dagligvaremarkedet på nett, men mener at det er for tidlig å si i hvilken grad nettmarkedet faktisk dekker et reelt behov.

Hun synes dagligvarer på nett er et spennende tema, men foreløpig ikke spennende nok.

- Vi sitter på gjerdet for å se hvor lønnsom netthandelen er. For øyeblikket har vi ingen konkrete planer å gå ut med, og observerer at det for øyeblikket dreier seg mer om kostnader enn inntekter. Forhåpentligvis har vi noen ess i ermet dersom vi finner det interessant, sier Søyland til Finansavisen, og lister opp kultur, pris og befolkning som viktige parametere.

Flere nyheter Her kan du spille deg til paradis
Geir tjente 440 millioner på baderomspanel
Når ser vi tidligst boliglånsrenter over 6 prosent igjen?

MATKASSER: Daglig leder Kjetil Graver (t.v.) og kokk Ole Martin Alfsen i Godt Levert har nå passert 25.000 aktive kunder. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
MATKASSER: Daglig leder Kjetil Graver (t.v.) og kokk Ole Martin Alfsen i Godt Levert har nå passert 25.000 aktive kunder. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen Vis mer