Vil forby junk food-reklame

Barn og unge eksponeres for store mengder reklame for usunn mat, mener Forbrukerombudet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Fedme er et stigende folkehelseproblem. Dersom dette problemet skal tas på alvor, må det komme et forbud mot reklame for usunn mat som retter seg mot barn og ungdom, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.

I januar og februar i år undersøkte Forbrukerombudet 61 bolker med reklamer som ble sendt i tilknytning til ungdomsprogram som «Big Brother», «Dansefeber» og «Idol».

I de 61 reklamepausene ble det vist 111 reklamer for søt, salt og fet mat på TV 2 og TVNorge.

Burgertrøkket

Det vil si at hver reklamepause gjennomsnittlig inneholdt to reklamer for matvarer som Forbrukerombudet definerer som usunne.

Bjørn Erik Thon understreker at dette ikke er en vitenskapelig undersøkelse, men en kartlegging som påviser store mengder reklame for usunn mat rettet mot unge.

-  Dette er veldig høye tall, og viser at ungdom eksponeres for veldig mye reklame for usunn mat, sier Thon.

-  Tvang nødvendig

 FRISTES: Forbrukerombud Bjørn Erik Thon vil stoppe reklame for usunn mat som retter seg mot barn og unge. I Storbritannia har myndighetene kommet med forslag om å forby reklame for junk food på tv før klokka 21. Da vi besøkte, fra venstre, Cecilie Augdal (14), Anne-Marit Mansik hellegaard (14), Kristin Eilifsen (13) og Miriam Fagerli (14) var det reklame for is som fristet. Foto: Adrian Øhrn Johansen
FRISTES: Forbrukerombud Bjørn Erik Thon vil stoppe reklame for usunn mat som retter seg mot barn og unge. I Storbritannia har myndighetene kommet med forslag om å forby reklame for junk food på tv før klokka 21. Da vi besøkte, fra venstre, Cecilie Augdal (14), Anne-Marit Mansik hellegaard (14), Kristin Eilifsen (13) og Miriam Fagerli (14) var det reklame for is som fristet. Foto: Adrian Øhrn Johansen Vis mer

I Storbritannia har myndighetene kommet med forslag om å forby reklame for junk food på tv før klokka 21. Dermed kan TV3, som sender fra England, bli rammet av det nye lovforslaget. Hvorvidt det blir realisert, blir klart i slutten av måneden.

Thon mener dette er et skritt i riktig retning. Og nå som Helse- og omsorgsdepartementet har sendt ut på høring et nytt rammeverk for Nasjonal Helseplan, vil Forbrukerombudet kreve et forbud mot «junk food»-reklame rettet mot barn.

-  Jeg tror ikke bransjen selv vil gå med på frivillige reguleringer. Derfor er det helt nødvendig med et forbud, mener forbrukerombudet.Han mener at det viktigste er at forbudet innføres på TV-skjermen.

-  Men man må også vurdere andre områder i samfunnet, sier han.

«Usynlig» reklame

Temaet vil også være sentralt under den europeiske ministerkonferansen i regi av Verdens helseorganisasjon (WHO) i november. Ernæringsprofessor Kaare Norum ved Universitetet i Oslo leder ekspertgruppen som er ansvarlig for bakgrunnsdokumentene for konferansen.

Han mener fedmeutviklingen er alarmerende, og er på linje med Forbrukerombudet når det gjelder forby «junk food»-reklamer.

-  Viktige spørsmål

-  Det må komme et lovverk som regulerer dette.

Selvregulering fra industriens side har vært forsøkt, men det har ikke fungert, sier Norum til Dagbladet.

I tråd med FNs barnekonvensjon, som påpeker at barn trenger beskyttelse, mener Norum at barn må beskyttes for markedsføring som truer deres helse.

Han legger vekt på at dette ikke bare dreier seg om TV-reklamer, men også i butikker, på Internett og i tegneserier.

Han legger også vekt på at det ikke bare er den «åpne» reklameringen som er skadelig for barn.

-  Produktplassering og annen usynlige reklamen er nesten enda farligere, sier Norum.

Helseminister Sylvia Brustad understreker at hun er opptatt av dette spørsmålet, og synes det er viktig at Forbrukerombudet fokuserer på problemstillingen.

-  Når det gjelder muligheter for regelverk eller retningslinjer, så er dette et spørsmål som diskuteres internasjonalt, og jeg er innstilt på at Norge skal delta i de vurderingene som gjøres i WHO både globalt og på europeisk nivå, sier Brustad til Dagbladet.

-  Hvilke løsninger som er mest hensiktsmessige, må drøftes nærmere, sier hun.

KREVER FORBUD: Forbrukerombud Bjørn Erik Thon går inn for et forbud mot reklame for usunn mat, rettet mot barn.
VIL HA FORBUD: Ernæringsprofessor Kaare R. Norum mener barn bør skjermes mot reklame som kan føre til helseskader.
AVVENTENDE: Helseminister Sylvia Brustad ønsker ikke å ta stilling til om et lovforbud er hensiktsmessig.