Vil forby junk food-reklame

Barn og unge eksponeres for store mengder reklame for usunn mat, mener Forbrukerombudet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

-  Fedme er et stigende folkehelseproblem. Dersom dette problemet skal tas på alvor, må det komme et forbud mot reklame for usunn mat som retter seg mot barn og ungdom, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.

I januar og februar i år undersøkte Forbrukerombudet 61 bolker med reklamer som ble sendt i tilknytning til ungdomsprogram som «Big Brother», «Dansefeber» og «Idol».

I de 61 reklamepausene ble det vist 111 reklamer for søt, salt og fet mat på TV 2 og TVNorge.

Burgertrøkket

Det vil si at hver reklamepause gjennomsnittlig inneholdt to reklamer for matvarer som Forbrukerombudet definerer som usunne.

Bjørn Erik Thon understreker at dette ikke er en vitenskapelig undersøkelse, men en kartlegging som påviser store mengder reklame for usunn mat rettet mot unge.

-  Dette er veldig høye tall, og viser at ungdom eksponeres for veldig mye reklame for usunn mat, sier Thon.

-  Tvang nødvendig

I Storbritannia har myndighetene kommet med forslag om å forby reklame for junk food på tv før klokka 21. Dermed kan TV3, som sender fra England, bli rammet av det nye lovforslaget. Hvorvidt det blir realisert, blir klart i slutten av måneden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer