VANNSCOOTER: Bård Hoksrud (Frp) deltok på en vannscooter-demonstrasjon i 2016. Da fikk Frp-politikeren testet leketøyet for første gang. Video: NTB Scanpix / Redigering: Marie Røssland Vis mer

Vil forby vannscooter

Drammen kommune har sett seg lei av råkjøringa på Drammenselva, og vil forby vannscooter. Det får Bård Hoksrud (Frp) til å reagere.

Publisert

Drammen kommune er mektig lei av innpåslitne og raske vannscootere. Kommunen har dermed gått inn for å forby fartøyene i Drammenselva, og med det tvinge råkjørerne ut i fjorden.

34 år gamle Henriette kjøpte seg nylig en ny vannscooter til den nette sum av 70 000 kroner. Dagen etter kom nyheten om at Drammen kommune vil forby Henriette og alle andre i å kjøre i Drammenselva.

Særforbud

- Vi er helt imot særforbud mot enkeltprodukter, samme hva det er, sier Christian Hammernes, leder for Norges Vannscooterforbund.

Han er kritisk til det Drammen kommune nå forsøker å få gjennomslag for, og mener forbudet strider mot dagens lovverk.

-Ingen nytteverdi

- Dette er et kjøretøy uten nytteverdi som egne seg dårlig under fem knop, fortalte Ståle Sørensen, varaordfører i Drammen kommune, til Dagbladet tirsdag. Det er Hammernes sterkt uenig i.

- Det er så totalt feil som det kan få blitt, sier han og påpeker at fartøyene er et nyttig hjelpemiddel for blant annet Redningsselskapet.

Hammarnes skulle ønske forbundet kunne brukt mer energi på forebyggende arbeid som å gi nyttig informasjon om sikkerhet på vannet. I stedet går mye av tiden på å krangle med lokalpolitikere om regelverket.

- Problemet vårt er at vi hele tiden må kjempe for likestilling overfor lokalpolitikere som ikke overholder regelverket, sier Hammarnes.

KRITISK TIL FORBUD: Politiker og vannscooter-entusiast Bård Hoksrud. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix
KRITISK TIL FORBUD: Politiker og vannscooter-entusiast Bård Hoksrud. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix Vis mer

Vil ha forbud

Dersom Drammen kommune får det som de vil, må vannscooterne belage seg på å kjøre ute i Drammensfjorden i stedet. Andre fritidsbåter får imidlertid lov til å ferdes som normalt. Saken var oppe til debatt blant politikerne i Drammen i går, men det må utarbeides en forskrift, som må ut på høring, før man kan tenke på å innføre et forbud. Dette tar uker å gjennomfør, så vannscooter.entusiast får kjøre som normalt gjennom denne sommeren i alle fall, melder Drammens Tidende.

Bør det egentlig skilles mellom vannscootere og andre fritidsbåter?

- Ikke generelt. Utaskjærs er det ikke et problem. Men dette er snakk om et vassdrag med mye fugl, mener Ståle Sørensen (MDG), varaordfører i Drammen kommune.

Sørensen forteller at vannscooterne i elva skiller seg fra andre fritidsbåter fordi de kommer nærmere på land, og kan dermed være en belastning for dyrelivet ved elva.

Ser ikke behovet

Varaordføreren påpeker at han ikke har noe imot vannscootere, men at han ikke ser nyttefunksjonen til fartøyene i elva når man uansett ikke kan kjøre fortere enn fem knop.

- Jeg har ikke noe imot motocross, men alle skjønner at man ikke kan kjøre motocross overalt, sier Sørensen.

- Hva man skal man med vannscooter i Drammenselva når man bare kan kjøre i fem knop? Det er litt uforståelig for meg.

Fram til nå har det vært lovlig å kjøre vannscooter i Drammenselva, etter at det nasjonale forbudet ble opphevet i 2013. Varaordføreren forteller at de nå ønsker et forbud fordi mange av førerne ikke overholder maksgrensen på fem knop. Forbudet skal dermed gjøre det enklere for politiet å håndheve lovverket i elva.

- Jeg er ikke for forbud for forbudets skyld. Reglene til sjøs er veldig kompliserte. Det er ikke alle som følger de, sier Sørensen

- Men å forby alt man ikke liker, er ikke jeg noe tilhenger av.

-Dumt

Christian Hammarnes i Norges Vannscooterforbund får støtte fra ventet hold.

- Jeg skjønner at noen kanskje ikke oppfører seg som de skal, men det gjelder også andre båter, sier Bård Hoksrud (FrP), medlem av transport -og kommunikasjonskomiteen, og partiets uoffisielle vannscooter-admiral.

Hoksrud mener enkelte politikere vil bestemme for mye, og reagerer på at det er varaordføreren som skal definere hva som har nytteverdi for hvem.

- Det er dumt at varaordføreren skal definere hva som har nytteverdi. Det er noen som bruker vannscooter i stedet for båt fra A til B.

- Vil vannscooteren til livs

Hoksrud poengterer at det å kjøre rundt på sjøen for moro skyld er en naturlig del av sommeren for mange, også vanlige båteiere. FrP-toppen mener dermed at et særforbud mot vannscootere blir urimelig.

- En del politikere vil vannscooteren til livs, for enhver pris. MDG, alt som bråker og lukter, det liker ikke de, sier Hoksrud.

Hoksrud, som selv er vannscooter-frelst, mener man må gå etter de få som ikke klarer å oppføre seg, istedenfor å straffe alle vannscooter-eierne, og oppfordrer folk til å vise hensyn på sjøen.

- De som sitter oppå må følge de reglene som gjelder der, og vise hensyn til andre som også er på sjøen, sier han.

Blir stigmatisert

Hoksrud mener det er synd at alle, også de lovlydige, blir rammet av et eventuelt forbud i kommunen. Kun fordi enkelte ikke klarer å oppføre seg.

- Jeg mener man må slå ned på dem som faktisk oppfører seg bajasaktig. Det er litt dumt, for de aller fleste er opptatt av å følge regelverket, sier han.

- Alle som ferdes på sjøen har et ansvar. Man stigmatiserer alle som kjører vannscooter og sier at de ikke tar hensyn. De fleste jeg kjenner som kjører vannscooter, oppfører seg bra.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer