Elfly i Norge:

Vil føre elbil-suksessen til himmels

Astrid Bergmål, leder for Virke Reiseliv, mener Norge kan bli først i verden med passasjer-elfly. Men da må politikerne på banen.

1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero
1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Norge har alle forutsetninger for å bli først i verden. Skal vi få til det, må politikerne forplikte seg til nullavgift for nullutslipp som et insentiv for næringen til å investere i elfly, sier Astrid Bergmål.

- Hittil har politikerne stort sett bare levert festtaler og vage formuleringer om å legge til rette for elfly. Jeg mener at de nå må kjenne sin besøkelsestid og komme på offensiven, sier lederen i Virke Reiseliv.

Som påpeker at politikerne ikke trenger å finne opp kruttet på nytt.

- De kan kopiere elbil-suksessen, der avgiftsfritak har ført til voldsomt oppsving for utslippsfrie biler, sier hun.

Den amerikanske flyprodusenten Zunum Aero skisserer at hybridelektriske fly i kommersiell drift på strekninger på rundt 100 mil med inntil 12 passasjerer om bord kan være en realitet allerede om tre år.

I 2027 vil rekkevidden kunne økes til 160 mil med 60 passasjerer, og i 2030 til 240 mil og 100 passasjerer.

Alle innen 2040

Olav Mosvold Larsen, leder for Avinors klimaprogram, har tro på at de første elektrifiserte ruteflyene kan være i drift rundt 2025, med færre enn 10 passasjerer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer