Elfly i Norge:

Vil føre elbil-suksessen til himmels

Astrid Bergmål, leder for Virke Reiseliv, mener Norge kan bli først i verden med passasjer-elfly. Men da må politikerne på banen.

1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum Aero
1100 KM: Amerikanske Zunum Aeros elfly av denne typen vil ha en hybridelektrisk rekkevidde på 1100 km med 12 passasjerer ombord. Flyet trenger 670 meter for å ta av fra rullebanen. Illustrasjonsfoto: Zunum AeroVis mer

- Norge har alle forutsetninger for å bli først i verden. Skal vi få til det, må politikerne forplikte seg til nullavgift for nullutslipp som et insentiv for næringen til å investere i elfly, sier Astrid Bergmål.

KLIMAVENNLIG: Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv, mener politikerne må ta grep for å bidra til produksjon av klimavennlige passasjerfly. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
KLIMAVENNLIG: Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv, mener politikerne må ta grep for å bidra til produksjon av klimavennlige passasjerfly. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

- Hittil har politikerne stort sett bare levert festtaler og vage formuleringer om å legge til rette for elfly. Jeg mener at de nå må kjenne sin besøkelsestid og komme på offensiven, sier lederen i Virke Reiseliv.

Som påpeker at politikerne ikke trenger å finne opp kruttet på nytt.

- De kan kopiere elbil-suksessen, der avgiftsfritak har ført til voldsomt oppsving for utslippsfrie biler, sier hun.

Den amerikanske flyprodusenten Zunum Aero skisserer at hybridelektriske fly i kommersiell drift på strekninger på rundt 100 mil med inntil 12 passasjerer om bord kan være en realitet allerede om tre år.

I 2027 vil rekkevidden kunne økes til 160 mil med 60 passasjerer, og i 2030 til 240 mil og 100 passasjerer.

Alle innen 2040

Olav Mosvold Larsen, leder for Avinors klimaprogram, har tro på at de første elektrifiserte ruteflyene kan være i drift rundt 2025, med færre enn 10 passasjerer.

- Avinors visjon er at alle passasjerfly på innenriksruter i Norge er elektrifiserte innen 2040. Norge har et unikt nettverk av nærmere 50 lufthavner og et etablert marked for korte flygninger med små fly. 20 av dagens strekninger er kortere enn 170 km, opplyser Mosvold Larsen.

Avinor forventer trafikkvekst, men er opptatt av at klimagassutslippene må reduseres.

- Flyselskapene investerer i nye, energieffektive fly. Bærekraftig jet biodrivstoff er en svært viktig del av løsningen. Elektrifiserte passasjerfly kommer. Flyprodusentene etterlyser en kunde og et marked – vi har begge deler, påpeker Olav Mosvold Larsen.

- Unik mulighet

Widerøes assisterende driftsdirektør Andreas Kollbye Aks, som leder flyselskapets nullutslippsprosjekt, mener at flere politiske insentiver kan sikre raskere utvikling og implementering av nullutslippsfly.

PROSJEKTLEDER: Widerøes assisterende driftsdirektør Andreas Kollbye Aks leder flyselskapets nullutslippsprosjekt. Foto: Widerøe
PROSJEKTLEDER: Widerøes assisterende driftsdirektør Andreas Kollbye Aks leder flyselskapets nullutslippsprosjekt. Foto: Widerøe Vis mer

- Gjennom anbudsprosessen har Samferdselsdepartementet en unik mulighet til å tilrettelegge for investering i nullutslippsteknologi, for eksempel ved gradvis å innføre krav om nullutslipp på enkelte ruter og ved å tildele ruter i lengre anbudsperioder, sier Aks.

Widerøes prosjektleder påpeker at Avinors rolle er svært viktig for å sikre gode kommersielle vilkår.

- Samferdselsdepartementet kan gjennom Avinor sikre at egnet infrastruktur for nullutslippsfly er tilgjengelig når ny teknologi er klar for kommersielt virke. Momsfritak på billettpris samt fritak for flypassasjeravgift vil kunne gi kunden insitament til å velge utslippsfrie flyginger, sier Andreas Kollbye Aks i Widerøe.

Og legger til:

- Det bør også vurderes oppstartsstøtte til nullutslippsruter på lik linje med støtten som gis til nye utenlandsruter.

Månelandingen

- Avinor og Widerøe er begge aktører som er langt fremme på utviklingen av å få el-fly i kommersiell drift. Dette er initiativ vi skal heie på, sier Johan Chr. Stenersen, administrerende direktør i Aircontact Group.

- Men det hjelper ikke bare å stå på sidelinjen å heie. Norsk næringsliv og myndigheter må bidra og tilrettelegge for at elektrifisering av norsk luftfart kan bli den månelandingen vi enda ikke har fått til her i landet, sier Stenersen.

Reiselivsbransjen poengterer at Norge har et unikt nettverk av lufthavner og et etablert marked for korte flygninger.

- Kostnadene for å drive el-fly vil være 60-80 prosent lavere. Flyene er dessuten stillegående og miljøvennlige, sier Astrid Bergmål i Virke Reiseliv.

- Hvis vi løser utslippsutfordringene, har luftfarten potensiale til å bli den mest klimavennlige transportformen på mellomlange strekninger. Da trengs det konkrete vedtak fra politikerne. Vi foreslår at den dagen el-flyene er klare til kommersiell drift, så skal de slippe å betale avgifter, sier Bergmål.

Trenger forutsigbarhet

Lederen for Virke Reiseliv poengterer at geografien gjør Norge mer avhengig av flytransport enn andre land.

- Med økte krav til reduksjon av klimautslipp både hjemme og ute, vil Norge få problemer med å oppfylle sine klimaforpliktelser om ikke elektrifiseringen av norsk luftfart går fort nok, sier Astrid Bergmål.

- Næringen utvikler nå nødvendig teknologi for å bidra til at vi blir det landet i verden som først kommer i gang med kommersiell drift av elektriske fly. Men de som skal investere i elfly trenger forutsigbarhet. Det kan politikerne gi dem, sier hun.

Pålagt høye avgifter

Enova bevilget nylig 40 millioner kroner til Stavanger lufthavn Sola for å tilrettelegge for elfly. Infrastrukturen kan være på plass allerede i 2022. En aktuell flystrekning kan være Stavanger-Bergen.

- Vi må skape så sterke insentiver at de flyselskapene som vurderer å kjøp inn elfly våger å gjøre det, sier Astrid Bergmål.

- Nå har vi faktisk fordel av at politikerne har pålagt luftfarten høye avgifter. For ved å fjerne dem kan elfly med nullutslipp bli konkurransedyktige, sier hun.

Foregangsland

Lederen for Virke Reiseliv oppfordrer politikerne til å handle raskt.

- For allerede i neste stortingsperiode vil kommersielle elfly med passasjerer være i drift. Siemens sier de kan fly 1000 km med 100 passasjerer i 2030. Widerøe er på ballen og veldig interesserte. Det samme er Berg-Hansen. Teknologien er der, næringslivet er der. Nå trengs det konkrete vedtak fra politikerne våre, sier Astrid Bergmål.

Reiseselskapet Berg-Hansen arrangerte nylig konferansen «Derfor haster det med elfly».

- Å bli et foregangsland på el-fly vil bidra til et verdifullt kompetansemiljø, og ikke minst gi verdifulle arbeidsplasser i Norge. Dette vil også på sikt gjøre Norge mer tilgjengelig, og ikke minst mer attraktiv som turistnasjon, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen.