BILDELING: Lan Marie Berg skryter av fordelene med bildeling, her i en bil fra Bilkollektivet i Oslo. Får hun det som hun vil, skal en ny panteordning gjøre at flere får testet ordningen. Foto: Nina Hansen
BILDELING: Lan Marie Berg skryter av fordelene med bildeling, her i en bil fra Bilkollektivet i Oslo. Får hun det som hun vil, skal en ny panteordning gjøre at flere får testet ordningen. Foto: Nina HansenVis mer

MDG-Lan med egen «vrakpant»

Vil gi deg et års gratis kollektivbillett og bildeling i bytte mot bilen

Leverer du bensin- eller dieselbilen inn til vraking eller selger den, vil Miljøpartiet de grønne gi deg ekstra vrakpant i form av ett års gratis kollektivtransport og et år med bildelingstjeneste.

Ved vanlig vrakpant av bil får du 3000 kroner fra staten om du leverer bilen din på en godkjent biloppsamlingsplass.

Formålet er å unngå miljøproblemer rustende bilvrak ville utgjort om de ble stående rundt omkring.

Nå vil Miljøpartiet i Oslo, med miljø- og samferdsbyråd Lan Marie Berg i spissen, ha på plass en egen «vrakpant»-ordning for bensin og dieselbiler i Oslo.

- Vi ønsker å gjøre det enklest mulig å velge miljøvennlig i Oslo. Derfor vil vi gi en gulrot til de som vil bytte ut bilen: Vi vil gi støtte til et år med gratis kollektivtransport og et år med gratis bildeling til de som leverer inn bensin eller dieselbilen sin, eller selger den, sier Lan Marie Berg til Dagbladet.

Forslaget er fremmet av Miljøpartiet de grønnes programkomité i Oslo, og skal opp til behandling i mars.

BYRÅD: Lan Marie Berg med lederen av Bilkollektivet Morten Munch-Olsen i baksetet. Målet er at flere skal klare seg uten bil i Oslo. Foto: Nina Hansen
BYRÅD: Lan Marie Berg med lederen av Bilkollektivet Morten Munch-Olsen i baksetet. Målet er at flere skal klare seg uten bil i Oslo. Foto: Nina Hansen Vis mer

- Fantastisk ordning

Med incentivordningen håper Lan at flere osloborgere vil venne seg til å klare seg uten bil.

- Alle vaner kan være vonde å vende. Om en ikke har trent på en stund, er det tungt å komme seg på trening. Målet er å vise fram hvor enkelt det kan være å benytte en kombinasjon av ulike transportformer, og at en da får dekket de fleste transportbehovene sine i en by som Oslo, sier Berg, som selv har benyttet seg av bildeling.

- Du kan bestemme deg på morgenen for at i dag vil jeg ta en tur på Ikea og trenger litt mer plass enn på bussen eller toget. Da kan du booke en bil. Det er en utrolig fantastisk ordning, sier hun, og fortsetter:

- Og ofte er det sånn at femten minutter etter at du har levert bilen, er det noen andre som har booket den. Slik blir det færre biler i omløp. Det er bra, for bilene tar opp mye plass i byen. Å få redusert bilkjøring i byen gir bedre luft, mindre klimagassutslipp og en bedre by, mener hun.

FRPs fraksjonsleder i Oslo, Aina Stenersen, liker forslaget fra MDG. Foto: Bjørn Inge Bergstuen
FRPs fraksjonsleder i Oslo, Aina Stenersen, liker forslaget fra MDG. Foto: Bjørn Inge Bergstuen Vis mer

Ikke regnet på pris

Det finnes flere bildelingstjenester i Oslo. Nabobil er en. Bilkollektivet er en annen.

- I Bilkollektivet betaler medlemmene en årlig avgift på 750 kroner, og får da tilgang til biler som de kan bestille med en app når de trenger det, forteller daglig leder i Bilkollektivet Morten Munch-Olsen. I tillegg betaler du når du bruker bilen.

MDG kan foreløpig ikke svare på om det er årsavgiften eller også bruk de vil støtte. De har heller ikke regnet på hvor mye det vil koste.

- Vi har ikke regnet på det. Akkurat hvordan den ordningen blir utformet må vi komme tilbake til om vi vinner valget, fortsetter i byråd og skal utforme disse ordningene, sier Lan.

Frp: - God idé

Det kan likevel se ut til at MDG kan få støtte for forslaget fra uventet hold om det kommer opp i bystyret.

Fraksjonsleder i Frp i Oslo, Aina Stenersen, sier til Dagbladet at hun synes panteordningen høres ut som en god idé, men presiserer at hun ikke har sett forslaget.

- Det er også lurt å satse mer på bildeling i Oslo. Men man må sette lave parkeringskostnader for parkeringsplasser for bildeling, og det er jeg usikker på om MDG ønsker, sier Stenersen.

Hun mener også at MDG burde gjort mer for kollektivtrafikken i hovedstaden:

- Jeg syns MDG som hatt samferdselsbyråden i snart fire år også burde satse mer på ny t- banetunnel i Oslo, flere avganger, og lavere billettpriser på kollektivtrafikken, sier hun.

- Prisene er fortsatt for høye, særlig på enkeltbilletter, og på månedskort. En ting er å få folk til å sette bort bilen, en annen ting er å ha et godt nok kollektivtilbud i erstatning, sier hun.