Om bilavgiftene endres vil bruktimport fra Tyskland lønne seg igjen. Foto: Håkon Sæbø.
Om bilavgiftene endres vil bruktimport fra Tyskland lønne seg igjen. Foto: Håkon Sæbø.Vis mer

Avgiftsendring kan gi bruktbilsjokk

Vil gi prisras for bruktbiler

Om avgiftsendringene blir vedtatt i statsbudsjettet, vil bruktprisene rase for en rekke bilmodeller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - De foreslåtte endringene hvor blant annet effektavgiften fjernes, vil gjøre at de spreke bilene vil få en vesentlig avgiftsreduksjon. Biler med relativt lav effekt og høyt CO2-utslipp vil bli taperne i dette foreslåtte budsjettet, sier John Thomas Sørhaug, partner og leder for transport- og bilindustriavdelingen i KPMG til Finansavisen.

DYRERE MED BIL: I 2017 blir det dyrere å bruke bil, men billigere å eie om du kjøper ny. Dagbladet forklarer hvorfor. Foto: NTB Scanpix /John Terje Pedersen / Jacques Hvistendahl / Redigering/grafikk: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland Vis mer

Det er ikke så overraskende, før man ser på effekten det får for nordmenns bilpark. De siste årene har nybilsalget i Norge vært høyt, og bil er som oftest det nest største formuesgodet folk kjøper.

– De foreslåtte endringene vil selvsagt påvirke prisene i annenhåndsmarkedet, og importen av brukte avgiftsvinnere vil øke kraftig, sier Sørhaug videre til FInansavisen.

Bruktbiler vil falle

Hvis du eier en helt vanlig, nyere bruktbil, vil lavere priser på nye, tilsvarende biler presse ned prisen på bilen din.

Det samme vil skje hvis tilsvarende biler med større motor blir markant billigere. I ekstreme tilfeller vil prisen på en ny bil etter avgiftsendring bli lik eller lavere enn bruktverdien av mange bilkjøp gjort i høst.

Går avgiftene på en ny bil ned med 100.000 kroner, er det naturlig å ta høyde for et lignende tap på en tilsvarende brukt bil.

Norgesvenn

Biler med såkalte «norgesløsninger», hvor motoren er nedstrupet for å presse ned effektavgiften, kan fort bli de største taperne.

Disse bilene fikk allerede en avgiftslette på mange titalls tusen i fjor, og nå blir forskjellen mellom en vanlig og en nedtunet versjon borte. Dette kan føre til et drastisk verdifall i andrehåndsmarkedet. Nå vil det for eksempel ikke lenger være så stor prisforskjell på den populære modellen Audi A6 Allroad med 211 hestekrefter, og den tidligere avgiftstaperen A6 Allroad med 272 hestekrefter.

Dermed blir det vanskeligere å selge en nedjustert motor uten å måtte gi gode rabatter for å kompensere for den mindre effekten.

De norske nybilimportørene kan være fristet til å skru opp prisene til neste år og stikke deler av avgiftsletten i egen lomme, men tidligere runder med import har vist at når bruktimporten blir sterk, havner importørene under hardt press.

Norske forhandlere konkurrerer mot tyske merkeforhandlere, som selger via parallellimportører. Slik avgiftsendringene ser ut til å bli kan det komme en ny renessanse for gråimport, og da blir det ingen marginfest for norske importører som i tillegg risikerer å sitte igjen med garantiansvaret. Skulle den norske kronen appresiere ytterligere vil det bidra til å styrke bruktimporten.

Flere økonominyheter:
Spår oljepris på 60 dollar
Prisene stiger mindre enn ekspertene hadde ventet