Vil granske lasteskipene

Maskinist Jahn Schmedling har jobbet på flere lasteskip som er bygd etter samme lest som forliste «Kongstind». Han oppdaget en farlig svakhet med ballastventilen om bord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): Norsk Sjømannsforbund og Norges største sjøforsikringsmekler Willis i Stavanger vil ha en grundig gjennomgang av lasteskipene som ble bygd på Elbewerften Boizenburg i den tidligere østtyske byen Rosslau. 30 skip ble kontrahert av skipsreder Lars Rej Johansen fra 1969 til 1973. 16 av dem har forlist.

- Alvorlig feil

- Generelt vil jeg si at dette var fantastisk gode båter å seile med, men jeg fant en alvorlig feil på lasteskipet «From». Jeg var om bord på den i tre år på begynnelsen av 1970-tallet. Det var en singeldekker, og det er mulig flere skip av denne typen kan ha hatt samme problem med ballastventilen. Hvis vi ikke lukket den helt korrekt, var båten full av vann på et øyeblikk, forteller maskinist Jahn Schmedling til Dagbladet.

Han bidro selv til at ballastventilen ble bygd om på «From», som den gangen gikk for skipsreder Lars Rej Johansen. Nå er båten solgt til utlandet.

- Jeg vet ikke, men vi kan ikke se helt bort ifra muligheten for at flere av båtene kan ha gått ned på grunn av problemer med ballastventilene. For øvrig tror jeg flere forlis må skyldes menneskelige feil. Etter at vi fikk ordnet med ventilen på «From», hadde vi aldri noe mer problemer med den båten, sier Jahn Schmedling.

- Bør skrapes

Forbundssekretær Harald Særsten i Norsk Sjømannsforbund understreker at de aktuelle lasteskipene er mer enn 30 år gamle. Noen av dem går fremdeles i norske farvann.

- Det er godt mulig at de skipene som fremdeles går langs kysten vår er så gamle at de bør skrapes. Hvis de ikke er skikkelig vedlikeholdt, kan det være mye rust og elendighet under den fine malinga. Dette vet vi ikke i dag. Derfor vil vi ta dette opp med sakkyndig råd i Sjøfartsdirektoratet. Der sitter teknisk ekspertise som må kunne følge opp disse kravene, sier Harald Særsten.

Godkjente alle

- Vi har forsikret flere av disse skipene og vil nå se nærmere på denne porteføljen. Det kan være naturlig å se på stabilitetskravene. Dette må vi først diskutere internt for deretter å ta det opp eksternt med rederiene, sier direktør Trygve B. Seim hos sjøforsikringsmekleren Willis AS i Stavanger.

Informasjonssjef Per Wiggo Richardsen i Det Norske Veritas sier at de har klasset fem av de skipene som går i trafikk nå.

- Alle disse tilfredsstiller internasjonale krav om stabilitet og sikkerhet, sier han.