Vil ha aldersgrense på Red Bull

Butikker vil stoppe tiåringer fra å kjøpe energidrikk.

VIL HINDRE BARN I Å KJØPE ENERGIDRIKK: Flere butikker og kiosker opplever at barn helt ned i tiårsalderen kjøper energidrikken Red Bull, som nylig ble tillatt å selge i Norge. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX
VIL HINDRE BARN I Å KJØPE ENERGIDRIKK: Flere butikker og kiosker opplever at barn helt ned i tiårsalderen kjøper energidrikken Red Bull, som nylig ble tillatt å selge i Norge. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

|||

Barn helt ned i tiårsalderen kjøper den koffeinholdige energidrikken Red Bull. Butikker tar nå til orde for at mindreårige ikke skal få kjøpe produktet.

Etter at koffeindrikken Red Bull ble lovlig å selge i Norge for om lag en måned siden, har flere butikker registrert at drikken er populær blant barn.

Ved en 7-Eleven-butikk i Oslo kjøper barn helt ned i tiårsalderen drikken.

Butikksjef Stig Flage ved en ICA-butikk i Tromsø sier til Vårt Land at det burde settes en aldersgrense for å få kjøpe Red Bull, på grunn av den høye koffeinandelen. Også andre butikker tar til orde for en aldersgrense.

Men en slik aldersgrense er uaktuell, ifølge Mattilsynet.

- På boksen blir det gitt opplysninger om høyt koffeininnhold. Noen ekstra merking utover det ser vi ikke behov for. Vår erfaring er at jo mer informasjon og publisitet det er rundt produktet, jo mer interessant blir det å konsumere det, sier leder i seksjon for omsetning til forbruker, Atle Wold.

Folkehelseinstituttet kritiserer Red Bulls markedsføring mot barn og unge.

Christer Diener i Red Bull Norge sier i en e-post til avisen at drikken ikke blir markedsført mot barn under 15 år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer