Svinesund

Vil ha bom tilbake

Svinesundsbroen og motorveien over grensen er nedbetalt og bommen rives i disse dager. Men MDG vil ha den opp igjen så fort som mulig.

LANDEMERKE: Svinesundsbroen er den mest trafikkerte grenseovergangen i Norge. Nå er broen nedbetalt og det er slutt på bompenger. Foto : Adam Ihse / NTB

LANDEMERKE: Svinesundsbroen er den mest trafikkerte grenseovergangen i Norge. Nå er broen nedbetalt og det er slutt på bompenger. Foto : Adam Ihse / NTB

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Takket være økt trafikk over grensen er det nå gratis å kjøre over Svinesundsbroen til Sverige. Bomgjelden er nemlig nedbetalt - fire år tidligere enn planlagt.

15. mars var siste dag med bompenger for å kjøre over grensen til Sverige.

Men ikke alle jubler over at bompenger fjernes. MDG har landsmøte til helgen og mener man burde få bompengene på plass igjen snarest mulig.

3000 lastebiler i døgnet

- Utfordringen nå er at veien er nedbetalt og bompengene er fjernet, det vil føre til trafikkvekst og økt forurensning. 15. mars ble bomstasjonen skrudd av der 3000 lastebiler kjører hver dag, sier Lan Marie Berg.

BOM-GLAD: Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) er glad i bomringer og -penger. Her fra anleggsstart av nye Fornebubanen. Foto: Terje Pedersen / NTB
BOM-GLAD: Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) er glad i bomringer og -penger. Her fra anleggsstart av nye Fornebubanen. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Berg er samferdselsbyråd i Oslo og regnes som MDGs sikreste kort i høstens stortingsvalg som førstekandidat i hovedstaden. Hun lover å kjempe for å få bomstasjonen opp igjen.

- Vi vil heller la bomstasjonen stå og øke prisene slik at vi kan finansiere raskere jernbane til Europa. Da kan også mer gods gå over på bane og det vil kutte ned på reisetiden til Gøteborg og København, sier Berg.

Berg mener det er helt utrolig at Norge i 2021 ikke har bedre togtilbud til nabolandene, noe som fører til at færre velger tog i stedet for bil og fly.

Ja takk - begge deler

- Burde vi ikke prioritere Intercity og arbeidsreiser på Østlandet før vi bruker pengene på tog til Europa?

- Vi ønsker å bygge ferdig Intercity, fordi det også er en viktig del av å få raskere togforbindelse til Europa, sier Berg.

Intercity var ment å strekkes helt til Halden, men regjeringen legger i Nasjonal transportplan opp til at det bare bygges Intercity til Moss.

- MDG ønsker å bygge Intercity helt til Halden, som så å si er på svenskegrensen. Derfor blir det også feil å ta ned bomstasjonen og legge til rette for mer veitrafikk samtidig som vi ikke investerer i togforbindelsen, sier Berg.

Frp: «Enøyd banditt»

Fremskrittspartiets Tor André Johnsen i samferdselskomiteen på Stortinget er kraftig provosert over MDGs ønske om å gjeninnføre bompengene på Svinesund.

- Vi er dessverre vant til at MDG viser en fullstendig forakt overfor bilistene, men at de i tillegg svikter næringslivet - som tross alt skaper verdier og arbeidsplasser - vitner om en fullstendig manglende innsikt i både samfunnsøkonomi og næringslivets behov, sier Johnsen, som omtaler MDG som en «enøyd banditt».

- MDG har bare én tanke i hodet når det kommer til samferdsel: kollektive løsninger, sykkel og gange. Folk flest er avhengige av bilen, fakta er at 80 prosent av persontransporten i Norge foregår med privatbil, sier Johnsen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer