Vil ha egne guttetimer

På Levre skole i Bærum splitter de ofte jentene og guttene i gym- og mattetimene. Forsker Thomas Nordahl mener det kan hindre gutter i å bli skoletapere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går la Utdanningsdirektoratet fram karakterstatistikken for 2004. Også denne gangen er det jentene som kommer best ut, både på grunnskolen og i den videregående skolen.

-  Forskjellene mellom kjønnene er uakseptable, men blir ikke tatt på alvor. Jeg tror politikerne hadde kommet mer på banen hvis det var jentene som hadde gjort det like dårlig.

Det hadde vært mer politisk korrekt, sier Thomas Nordahl, forsker Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA). Han mener det er på tide med mer kjønnsdelt undervisning.

-  Dette burde vært prøvd ut mye mer, særlig i sentrale fag som matte, norsk og engelsk. Da kan man i større grad tilpasse undervisningen til jenter og gutters behov, sier forskeren.

Kjønnene har ulik fysikk

Hvor mange skoler som praktiserer kjønnsdelt undervisning er det ingen som vet, men omfanget er trolig beskjedent. Levre skole i Bærum går derfor mot strømmen når de ofte deler opp undervisningen i matte og gym.

-  Jenter og gutter har ulike fysiske ferdigheter. Når vi deler timen kan guttene få utfolde seg mer, mens jentene deltar mer aktivt når de er alene, sier rektor Berit Kristiansen. Også elevene er fornøyde med ordningen.-  Guttene sentrer jo ballen bare til hverandre, sier Kaja Garbom Sørby og Kjersti Prestrud.

-  Vi tøffer oss kanskje ikke så mye når jentene er vekk, sier klassekameratene Even Mostue Naume og Bjørn Fredrik Stensen.

En svært dårlig idé

Rektor Kristiansen ønsker ikke å utvide ordningen til flere fag.

-  Jeg har mer tro på å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev, uansett kjønn, sier hun og får støtte fra Petter Skarheim, direktør i Utdanningsdirektoratet. -   Noen land har kjønnsdelte skoler, men vi har ingen indikasjoner på at disse gjør det bedre. Tvert om finnes det internasjonalt belegg for at alle har fordel av en blandingsskole.

Heller ikke lederen av Stortingets utdanningskomité, Rolf Reikvam (SV), vil splitte elvene mer opp:

-  Vi har to kjønn som må fungere sammen. Det er ingen løsning å skille dem.

FORSKER: Thomas Nordahl.