Vil ha færre dødsulykker

Denne vinteren har Gardermoen til tider stått stille, trafikken i de største byene har gjort lufta tjukk av støv og togene er gamle, nedslitte og ikke i rute. Nå vil vegdirektør Olav Søfteland innføre lavere fartsgrenser, strengere kontroll på veiene, og gjøre det mye vanskeligere å finne parkeringsplass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I floraen av offentlige utredninger og rapporter ble et nytt eksemplar presentert i formiddag. Statens vegvesen, Jernbaneverket, Luftfartsverket og Kystverket la fram noe så sjeldent som et utfordringsdokument. I dette dokumentet forklarer de fire samferdselsetatene hvordan de ser for seg trafikkutviklingen fram til 2030. Kortversjonen er at du får kjøre mindre bil, og må ta mer offentlig kommunikasjon. Enten du vil eller ikke.

Slutt på ulykkene

- Vi kan ikke godta at transporten tar menneskeliv, og vi vil ha slutt på de alvorlige ulykkene, sier vegdirektør Olav Søfteland. For deg som bilist i nærheten av de store byene kan dette bety følgende:

Dårlige tider

Samferdselsmessig har det siste halve året vært begredelig. Oslo Lufthavn Gardermoen har ikke på noen måte fungert etter hensikten. Lufta i Oslo og andre store byer har tidvis vært svært forurenset på grunn av svevestøv. På enkelte strekninger er togene så nedslitte og forsinka at det koster NSB flere millioner kroner i erstatning til forsinka og forbanna pendlere.

- Gardermo-problemene må løses i nuet, sier Luftfartsdirektør Ove Liavaag til Dagbladet :på nettet. Oppstartsproblemene omfattes ikke av utfordringsdokumentet.

- Tiltakene vil koste masse penger, problemet er å skaffe disse, sier Vegdirektør Søfteland, noe utfordringsdokumentet ikke sier noe om.